SOS: Obchodníci při prodeji napodobenin mléčných výrobků klamou

19.09.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 19. září (ČTK) - Některé obchodní řetězce mezi pravými mléčnými výrobky prodávají i jejich napodobeniny vyrobené z rostlinných tuků, čímž podle Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) a Ekologického právního servisu (EPS) klamou zákazníky. Podle EPS se takto chovají například řetězce Delvita a Ahold. Právníci EPS obě firmy vyzvali, aby prodej napodobenin mléčných výrobků upravily. Delvita i Ahold obvinění z klamání zákazníků odmítly.

Mluvčí SOS Ivana Picková ČTK řekla, že na českém trhu jsou k dostání napodobeniny sýrových produktů, šlehačky či másla, které jsou místo mléka vyrobené z rostlinných tuků. "Svým vnějším provedením, zavádějícími názvy a zejména umístěním mezi pravými mléčnými výrobky vzbuzují zdání, že se jedná o skutečné mléčné výrobky. Tento způsob považuje SOS a právníci EPS za klamavý," uvedla. Základem levnějších napodobenin mléčných výrobků jsou ztužené rostlinné tuky, což podle Pickové podstatně ovlivňuje nejen jejich chuť, ale také nutriční význam pro lidský organizmus.

Obaly náhražek vyrobených z rostlinných tuků svým tvarem a grafickým zpracováním podle Pickové napodobují původní mléčné výrobky. SOS a EPS vadí, že jejich umísťování mezi pravé mléčné výrobky a zvýrazňování výhodné ceny v obchodech i reklamních materiálech může vést k oklamání spotřebitelů.

Mluvčí Delvity Petr Uchytil řekl, že značení všech výrobků odpovídá platné legislativě a zákazníci řetězce si na způsob prodeje napodobenin mléčných výrobků nestěžují. "Chceme, aby zákazník měl možnost si na stejném místě vybrat, zda si koupí mléčný výrobek či jeho rostlinnou alternativu. Podobně umisťujeme i biovýrobky. Pokud by se ale ukázalo, že zákazníci jsou tím zmateni, tak jsme schopni na to reagovat například formou jiného označení. Zatím se k tomu nechystáme," uvedl.

Podobně se vyjádřila i společnosti Ahold, která v Česku provozuje síť supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova. "Před uvedením do oběhu veškeré výrobky procházejí kontrolou z hlediska splnění požadavků na kvalitu, bezpečnost a označování v souladu s platnou legislativou ČR a EU," řekl Libor Kytýr z Ahold Central Europe. Dodal, že Ahold bere podnět SOS vážně a provede speciální kontrolu, aby se ujistila, že prodávané výrobky jsou správně označeny.

Prodej napodobenin mléčných výrobků je v Česku podle SOS a EPS velmi rozšířený a může být v rozporu se zákonem o potravinách, který zakazuje uvádět do oběhu potraviny klamavě označené nebo je nabízet ke spotřebě klamavým způsobem. "Vyzvali jsme společnosti Delvita a Ahold ke zdržení se protiprávního jednání a zároveň jsme se obrátili s podnětem na SZPI," uvedl právník Filip Gregor z EPS. Mluvčí SZPI Daniela Kolejková dnes ČTK řekla, že inspekce se upozorněním zabývá.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK