Červnová zpráva o druhém odkladu šokovala investory a vyvolala personální změny ve vedení EADS i Airbusu. Dosud byl celý ambiciózní projekt největšího letadla na světě odložen o rok.
"Z toho, co je dnes známo, je jasné, že bude další zpoždění," uvedla EADS ve sdělení. "Současná situace je taková, že nemáme dokončen kalendář dodávek ani finanční dopad odkladů," dodala EADS s tím, že další podrobnosti chce zveřejnit během čtyř týdnů. Dříve firma uváděla, že oznámí rozvrh dodávek A380 do konce září.
Akcie EADS dnes oslabily o 2,4 procenta na 22,25 eura. V polovině června reagoval trh na druhý odklad a na odhad, podle něhož přijde EADS kvůli problémům s dodávkami o zhruba dvě miliardy eur, propadem až o třetinu na dvouleté minimum 16,75 eura. Od té doby akcie oživily, protože nové vedení slíbilo, že problémy vyřeší. Nový generální ředitel Airbusu Christian Streiff si vyhradil v červenci 100 dní na detailní prověrku výrobního programu A380.
Nový dopravní letoun, který pojme až přes 800 cestujících, předvedl Airbus veřejnosti loni v lednu a podle původních plánů měl první stroje dodat v polovině letošního roku. Odklad dodávek může podle analytiků firmu připravit o důvěru zákazníků i o zakázky a Airbus kvůli tomu bude muset platit vysoké penále.
Analytici čekají, že první dodávka A380 pro společnost Singapore Airlines se uskuteční podle dosavadního plánu do konce tohoto roku, aby se zachránil image firmy. Obavy však vzbuzuje kalendář na příští rok a další roky.
Airbus má zatím zakázky na 159 strojů A380, potřeboval by však prodat nejméně 300, aby tento projekt pokryl náklady na vývoj. Vývoj A380 stál asi 12 miliard eur a ze značné části se za tuto investici zaručily vlády čtyř evropských zemí, kde se Airbus vyrábí. Na státní pomoc Airbusu si však u Světové obchodní organizace stěžují Spojené státy.
Červnový odklad, který vedl ke krizi uvnitř EADS, vyvolaly problémy s kabelovou instalací. Podle francouzského tisku jsou nynější problémy podobného rázu. Souvisí to údajně s tím, že zákazníci žádají na palubě příliš mnoho různých speciálních úprav.
Kvůli předpokládaným nákladům na zotavení Airbusu se tento měsíc britská BAE Systems rozhodla prodat svých 20 procent na evropském výrobci letadel mateřské EADS. BAE upozornila, že program A380 si ještě vyžádá hodně manažerského úsilí a peněz.
Letního poklesu kurzu akcií EADS využili Rusové, kteří ve skupině koupili pět procent akcií. Akcie koupila státní banka Vněštorgbank pro nově vytvořenou ruskou leteckou skupinu United Aircraft a celou akci podle tisku organizoval Kreml.