Dálnici z Vídně k českým hranicím hrozí zpoždění

22.09.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Vídeň 22. září (zpravodaj ČTK) - Zahájení stavby dálnice A5 z Vídně do Brna hrozí odklad. Symbolické první zasunutí rýče do zeminy plánované na tento měsíc ohrožují na rakouské straně námitky neúspěšných uchazečů o zakázku na stavbu komunikace. Ty by totiž mohly být úspěšné. Informoval o tom dnes rakouský deník Kurier.

Podle deníku hrozí, že na výstavbu první rakouské dálnice, jež má být postavena soukromými subjekty, bude vypsáno nové výběrové řízení. Stavební práce by pak začaly nejdříve příští rok. "Jeden dokument ministerstva financí umožňoval pokrokovější financování projektu. Poražené konsorcium se o tom dozvědělo tak pozdě, že už nebylo možné to zohlednit. Proto je námitka zcela pochopitelná," shodují se údajně soudní zdroje.

Konsorcium Akor svůj protest zdůvodnilo "nesrovnalostmi při vyhodnocování nabídek, respektive nerovným přístupem ke konsorciím nabízitelů". Rakouská dálniční správa (Asfinag) tvrdí, že celý projekt se námitkami nezpozdí, ale stavba začne nejméně s dvouměsíčním zpožděním.

Asfinag se ve výběrovém řízení rozhodl pro konsorcium Alpine-Hochtief, které přišlo s nejlevnější nabídkou 972 milionů eur a plánem provozovat dálnici 30 let.

Nároky Akoru byly o 100 milionů eur vyšší. Třetí uchazeč o zakázku, společnost Bilfinger Berger, má údajně podat námitku dnes. Rakouský licenční úřad pak musí během týdne rozhodnout, zda proti původnímu rozhodnutí učiní nějaké opatření. Pak budou mít šest týdnů na definitivní rozhodnutí o osudu současného projektu a případném vypsání nové veřejné soutěže.

Kurier píše, že stavba by letos mohla být zahájena pouze v případě, že vítězný subjekt část zakázky přenechá stavebním firmám Strabag a Porr z konsorcia Akor. Pak by totiž mohly být námitky staženy.

Dálnice A5 by měla být v Rakousku prvním velkým projektem svého druhu financovaným soukromým subjektem. Ten pak za její používání může vybírat mýtné, jež by mělo z dlouhodobého hlediska pokrýt stavební náklady.

Zdroje obeznámené s případem ale nevylučují, že správa dálnic nakonec model soukromého financování dálnice zcela opustí a během dvou až tří let ji postaví sama.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK