To by vedlo ke zvětšení maximální plochy, na níž lze podporu poskytovat, a to ze stávajících 1,5 milionu hektarů na 2 miliony hektarů. V rámci další snahy podporovat produkci surovin určených pro produkci obnovitelné energie Komise rovněž navrhla povolit členským státům, aby poskytovaly vnitrostátní podporu až do výše 50 % nákladů na zavedení víceletých plodin na plochy, pro které byla podána žádost o podporu pro energetické plodiny. Ve snaze zjednodušit řízení společné zemědělské politiky Komise také navrhla povolit osmi členským státům, které přistoupily k EU v roce 2004, nadále uplatňovat režim jednotné platby na plochu další dva roky až do roku 2010. Týká se to České republiky, Estonska, Kypru, Lotyšska, Litvy, Maďarska, Polska a Slovenska.
„Musíme dělat vše, co je v našich silách, abychom podpořili produkci surovin pro biopaliva,“ řekla Mariann Fischer Boel, komisařka pro zemědělství a rozvoj venkova. „Režim energetických plodin začal úspěšně. Nyní by však bylo spravedlivé, abychom umožnili zemědělcům ve všech členských státech využívat tuto podporu. Je rovněž smysluplné rozšířit režim jednotných plateb na plochu, neboť tento režim se osvědčil jako velmi jednoduchá a účinná metoda podpory zemědělců v osmi z deseti zemí, které přistoupily k EU v roce 2004. Podrobně zkoumám všechny možnosti dalšího zjednodušení řízení společné zemědělské politiky.“
-
K první zprávě o projektu pro režim energetických plodin jsou připojeny návrhy. Podpora pro energetické plodiny ve výši 45 EUR/hektar byla poprvé použita v roce 2004 s cílem pobídnout zemědělce k pěstování surovin pro biopaliva. Plocha, na kterou byla přímá platba pro energetické plodiny uplatněna, byla v roce 2006 1,2 až 1,3 milionu hektarů, což je blízko hranici 1,5 milionu hektarů.
-
Údaje o rozvoji produkce bioethanolu a bionafty, jakož i nedávno vybudované prostory dokazují významný nárůst poptávky po energetických plodinách v příštích několika letech.
-
Účelem podpory pro energetické plodiny je pobídnout zemědělce, aby plodiny pěstovali spíše pro energetické než pro potravinářské účely. V současné době je osm z deseti „nových členských států“ (Česká republika, Estonsko, Kypr, Lotyšsko, Litva, Maďarsko, Polsko a Slovensko), které uplatňují režim jednotných plateb na plochu, vyloučeno z podpory pro energetické plodiny, zatímco Malta a Slovinsko mohou tuto podporu přijímat pouze na zaváděcí úrovni.
-
Přezkum režimu energetických plodin ukázal, že není vhodné rozšiřovat podporu pro energetické plodiny na všechny členské státy od roku 2007 a za stejných podmínek. Proto by maximální zaručená plocha měla být zvětšována přiměřeně.
-
Dostupné údaje o spotřebě bionafty a státních směrných cílech pro EU-25 ukazují, že mnohé nové členské státy přijaly vnitrostátní opatření (např. osvobození od spotřební daně) s cílem podpořit produkci a používání bionafty. Tyto údaje ukazují, že nové členské státy vynakládají velké úsilí, aby dodržely iniciativu o biopalivech.
-
Ve snaze posílit úlohu víceletých energetických plodin by členské státy měly být oprávněny poskytovat vnitrostátní podporu až do výše 50 % nákladů souvisejících se zavedením víceletých plodin na plochy, pro které byla podána žádost o podporu pro energetické plodiny.
Souvislosti týkající se biopaliv:
Komise v únoru přijala ambiciózní strategii EU pro biopaliva. Užitek ze zvýšeného používání biopaliv bude vícenásobný, neboť sníží závislost Evropy na dovozu fosilních paliv, omezí se emise skleníkových plynů, vytvoří se nová odbytiště pro zemědělce a otevřou se nové hospodářské možnosti v několika rozvojových zemích.
Návrhy na lepší fungování přímých plateb zemědělcům:
Dnešní návrh rovněž obsahuje zlepšení některých pravidel, jimiž se řídí přímé platby, jde zejména o:
-
možnost pro nové členské státy uplatňující režim jednotných plateb na plochu, aby tento jednoduchý prostředek pro poskytování podpory zemědělcům nadále používaly místo do roku 2008 až do konce roku 2010; od začátku roku 2009 budou zemědělci v zemích, které se rozhodnou pokračovat v tomto zjednodušeném režimu přímých podpor, jakož i v jiných členských státech muset v rámci „podmíněnosti“ splňovat zákonné požadavky v oblastech životního prostředí, veřejného zdraví, zdraví zvířat a rostlin i dobrých životních podmínek zvířat, aby v plně výši získali platby v rámci režimů přímých plateb a některých opatření pro rozvoj venkova;
-
zjednodušení pravidel způsobilosti v rámci režimu jednotné platby na plochu s olivovníky;
-
vysvětlení, že postupné zavádění přímých plateb v nových členských státech se nepoužije na všechny přímé platby pro odvětví cukru.