ADT vyzývá stát, aby pokračoval v digitalizaci TV trhu bez Novy

25.09.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 25. září (ČTK) - Asociace digitálních televizí (ADT) vyzývá české státní instituce, aby z procesu nastupujícího digitálního zemského TV vysílání vyňaly stanici Nova. Podle asociace Nova blokuje nástup digitalizace, která lidem přinese až tři desítky volně přístupných kanálů oproti současným čtyřem ČT1, ČT2, Novy a Primy. Asociace považuje postoj Novy za snahu zakonzervovat současné monopolistické rozdělení trhu s TV reklamou. Vyjádření Novy ČTK zjišťuje.

Členy asociace je šest televizních stanic Febio TV, TV Barrandov, TV Pohoda, Z1, Óčko a RTA, které v dubnu dostaly od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání licence umožňující vysílat v budovaných digitálních sítích. Na základě žalob Novy a majetkově spřízněné Galaxie sport ale soud udělení licenci na počátku září zrušil a vrátil zpět radě k jednání. Podle odborníků může být zpoždění nástupu nových stanice až dvouleté.

Nova podle asociace již nyní ročně inkasuje z reklamy pět až šest miliard korun. Omezením reklamy v České televizi od ledna příštího roku a následné zrušení reklam v ČT od roku 2008 podle asociace způsobí, že podíl Novy dále poroste. Dosud ČT inkasovala z reklamy zhruba miliardu ročně.

"ADT spatřuje v tomto postoji (Novy) prvky nekalé soutěže a podnikne v tomto směru příslušné kroky," uvedli dnes zástupci asociace. Podle jejího šéfa Jiřího Balvína mimo jiné asociace zvažuje obrátit se na Úřad na ochranu hospodářské soutěže.

Nova minulý týden oznámila svým investorům, že vyšší příjmy v roce 2007 očekává nejen kvůli zvýšení ceny vysílané reklamy, ale také kvůli zákonnému omezení reklamního prostoru na ČT. "To je opravdu výsměch a pak by tady měl působit i ÚOHS, aby byly všem stanoveny rovnocenné podmínky," uvedl Balvín.

Pokud nezačnou vysílat nové digitální stanice, zůstanou na trhu s TV reklamou za 16 měsíců pouze Nova a Prima. To se nelíbí ani Asociaci komunikačních agentur, Asociaci českých reklamních agentur a marketingové komunikace a Českému sdružení pro značkové výrobky.

"Je velmi pravděpodobné, že (zrušením licencí) bude poškozen nejen reklamní trh, ale ve svém důsledku i široká veřejnost. Faktický duopol dvou silných celoplošných komerčních televizí Prima a Nova bude logicky generovat zvýšení cen reklamy, které výrobci budou nuceni promítnout do ceny zboží," uvedli nedávno zástupci AČRA.

Postupným vypínáním současného analogového vysílání vznikne prostor až pro tři desítky digitálně vysílajících stanic včetně těch současných. Asociace nyní navrhuje, aby Nova podle své licence vysílala analogově až do roku 2017, kdy platnost její licence končí.

Ostatní stanice by vysílaly digitálně na digitálních kmitočtech, kterou jsou k dispozici již nyní a posléze na těch, které se například uvolní po přechodu ČT2 na digitální signál. "Zjistili jsme si během posledních 14 dnů, že tento proces je možný," uvedl Balvín.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK