Téma týdne: Platíme různými způsoby
Náklady spojené s provedením běžné platební operace zadané klientem na přepážce či poštou jsou pro banku podstatně vyšší než když jejich klient použije některý z jejich kanálů přímého bankovnictví. Banky tento fakt zohlednily i ve výši svých poplatků. Použitím přímého bankovnictví v závislosti na tom, jak moc svůj účet využíváte můžete ušetřit měsíčně i desítky korun. Další výhodou přímého bankovnictví je jeho pohodlnost a časová nenáročnost, kdy svůj účet můžete obsluhovat z pohodlí domova nebo z práce a odpadá vám tak časově náročná cesta do banky. Jistou vadou na kráse, která zvláště v posledních týdnech vzbudila značný rozruch je bezpečnost internetového bankovnictví. Zde mají banky jisté rezervy, více o tomto tématu a jak se vyvarovat případných problémů si můžete přečíst v rádci s názvem Co dělat, když chci bezpečnější internetové bankovnictví.
Rozdíly ve výši polatků za platby zadané na přepážce a přes přímé bankovnictví jsou u jednotlivých bank značně rozdílné. U dvou bank s největším počtem klientů, tedy České spořitelny a Poštovní spořitelny není přepážka až tak výrazně znevýhodněna jako například u eBanky či Ge Money. Přehledné srovnání najdete na konci článku. Základadním pravidlem při rozhodování, zda se vám internetové bankovnictví vyplatí či nikoliv je: Čím více operací se svým účtem za měsíc provádíte, tím více se vám přímé bankovnictví vyplatí.
Jaké jsou jednotlivé kanály přímého bankovnictví?
Telebanking - Často se lze setkat i termínem phonebanking. Vyskytuje se ve dvou modifikacích. Buďto klient komunikuje s automatickým hlasovým systémem, který mu kompletní informace o produktech či aktuálním zůstatku. Dále zde možné zadávat příkazy k úhradě či inkasu, trvalé příkazy, provádět konverzi měn. U této služby je důležité mít telefon s tónovou volbou. Druhý způsob spočívá v komunikaci s telefonním bankéřem, který poskytuje stejné služby jako pracovník na přepážce od zadávání příkazů po zakládání termínovaných vkladů. Na lince telefonního bankovnictví se klient prokazuje svým identifikačním číslem a PINem.
GSM banking - Také u této služby existují dva druhy. První je SIM Toolkit, kdy banka do vašeho mobilního telefonu (na SIM kartu) nahraje vlastní bankovní aplikaci, která se objeví v menu vašeho telefonu. Při nahrávání aplikace je SIM karta zašifrovaná a nelze z ní získat žádné údaje v případě, že se váš telefon dostane do nepovolaných rukou. Současně je přístup k této aplikaci chráněn zvláštním bankovním PIN kódem, tzv. BPIN. Potom vám tedy stačí nalistovat v menu aplikace správnou položku a vybrat některou ze základních služeb (např. zjišťování zůstatku na účtu, přehled historie pohybů na účtu, přehled kursů, zadávání příkazů, atd.). Na závěr obdržíte informaci o vámi vybrané službě a to buď formou textové zprávy na mobilní telefon, nebo formou e-mailu do vaší e-mailové předem nadefinované schránky. Další variantou služby GSM je SMS banking, jehož výhodou je použitelnost u všech mobilních telefonů, bez ohledu na operátora. Komunikace probíhá pouze prostřednictvím SMS zpráv. Na první pohled to nevypadá příliš bezpečně, ale banka i k této aplikaci často vydává tzv. autentizační kalkulátor, s jehož pomocí si vygenerujete speciální kód, který vložíte do struktury SMS zprávy. Nevýhodou je složitější manipulace, protože SMS zprávy musíte posílat přesně ve formátu daném bankou. Zadávání tedy vyžaduje velkou pozornost, abyste se nepřepsali.
Internet banking - Tato služba umožňuje komunikaci banky pomocí internetu a to z jakéhokoliv místa na světě (máte-li k dispozici potřebné vybavení). Stačí vám běžný počítač s internetovým prohlížečem a připojení k internetu. Zadáním webové adresy vaší banky a poté i uživatelského jména a certifikačního kódu je vám umožněn přístup na speciální stránky banky. Pak už můžete provádět různé operace jako např. zadávání příkazů k úhradě i do zahraničí, zadávání a rušení trvalých příkazů, zřizování a rušení termínovaných vkladů či prohlédnout si historii účtu. Veškeré operace provádíte s autorizačním klíčem, který zajišťuje zabezpečení proti případnému zneužití.
Home banking - Produkt umožňuje obsluhovat účet pomocí počítače připojeného k internetu a softwaru, který je dodán bankou obvykle na instalačním CD. Nainstalujete si software z CD, připojíte se na internet a můžete si zajišťovat základní služby jako např. příkazy k úhradě (i do zahraničí), trvalé příkazy, zůstatky na účtu či konverze měn. Výhodou těchto produktů je kompatibilita s účetními a ekonomickými programy. Naopak nevýhodou je, že lze používat pouze počítač, na kterém je program nainstalován.
Tabulka: Srovnání poplatků za vedení účtu, přímé bankovnictví a odchozí platby
Banka | Název účtu | Poplatek za vedení účtu | Poplatek za přímé bankovnictví | Položka zadaná na přepážce (odchozí - mezibankovní) | Položka zadaná přes internet (odchozí - mezibankovní) |
---|---|---|---|---|---|
Česká spořitelna | Sporožirový účet | zdarma | 25 Kč | 10 Kč | 4 Kč |
Česká spořitelna | Výhodný program | 45 Kč | zdarma | 10 Kč | 4 Kč |
ČSOB | ČSOB Běžný účet | 30 Kč | 20 Kč | 18 Kč | 3 Kč |
ČSOB | Osobní konto plus | 50 Kč | zdarma | 18 Kč | 3 Kč |
Komerční banka | Ideal konto | 34 Kč | 44 Kč | 22 Kč | 5 Kč |
Komerční banka | Expreskonto | 85 Kč | zdarma | 22 Kč | 5 Kč |
Poštovní spořitelna | Postžiro klasik | 23 Kč | zdarma | 10 Kč | 2 Kč |
Poštovní spořitelna | Postžiro plus | 40 Kč | zdarma | 9 Kč | 2 Kč |
HVB Bank | Běžný osobní účet | 60 Kč | 50 Kč | 20 Kč | 3,50 Kč |
HVB Bank | Konto POHODA | 64 Kč | zdarma | 20 Kč | 3,50 Kč |
eBanka | Program Základ | 50 Kč | 59 Kč | 27,90 Kč | 7,90 Kč |
eBanka | Program Plus | 79 Kč | 80 Kč | 24,90 Kč | 4,90 Kč |
GE Money | Běžný účet | 35 Kč | 39 Kč | 29 Kč | 3 Kč |
GE Money | Konto Genius | 79 Kč | zdarma | 29 Kč | 3 Kč |
Zdroj: Sazebníky bank
Přečtěte si další naše finanční tipy, triky, rady a doporučení!