Nejvyšší nabídku na převzetí většinového podílu v Aeru Vodochody podala právě společnost Oakfield. Na prodej je 99,97 procenta akcií Aera a Oakfield za ně nabídl 2,91 miliardy korun. Celkem se sešly čtyři nabídky. Za Oakfieldem se umístilo konsorcium firem PPF a J&T, které nabízí 1,71 miliardy korun. Třetí Eco-Investment je ochoten zaplatit 1,32 miliardy a čtvrtý v pořadí, společnost Slovácké strojírny, 217 milionů Kč.
"Podali jsme nabídku, která odráží hodnotu firmy," řekl zástupce Penta Investments Zdeněk Kubát. Nabídka podle něj bere v úvahu i podnikatelský plán Aera, který mimo jiné počítá se zachováním výroby a s tím, že Aero bude své letiště využívat i ke komerčním účelům.
Podle BAE Systems si Aero nejlépe zajistí budoucnost tím, že zachová výrobu letecké techniky a k tomu zřídí nízkonákladové letiště k přepravě osob.
Privatizace Aera byla oznámena loni v listopadu a v rámci prodeje se počítá i s převedením dvou balíků dluhů. Jeden dluh dosahuje výše 5,5 miliardy korun, druhý 215 milionů dolarů. Uchazeči podali konečné nabídky letos 27. září. Jediným kritériem pro výběr vítěze tendru je cena. Vedení Aera spolu s věřiteli nabídky posoudí do 6. října.
Podle CBW zatím není jisté, zda vláda oznámí vítěze soutěže na své schůzi 17. října. Ministr průmyslu a obchodu Martin Říman totiž stále trvá na tom, aby byl nynější tendr zrušen a podnik rozprodán po částech. Proti takovému návrhu má ale výhrady ministr financí Vlastimil Tlustý a lidé z České konsolidační agentury.
"Pokud teď vláda privatizační proces zruší, je otázkou, zda se jim v dalším kole podaří přilákat investory," řekl Kubát. K pokračování privatizace vyzvala i Sikorsky Aircraft Corporation.
Na dokončení privatizace má zájem rovněž italská společnost Alenia Aeronautica, která s Aerem v září podepsala dlouhodobý kontrakt až za 200 milionů dolarů. Podnik ale s určitým rizikem před podpisem smlouvy prý počítal.