I v případě České spořitelny je důvodem aktivity SOS dlouhodobě vysoká nespokojenost spotřebitelů s některými poplatky banky. SOS upozorňuje na vybrané poplatky bankovních ústavů, které považuje za protiprávní, již od počátku loňského roku. „Poplatek za vedení účtu SOS považuje stále za duplicitní ve vztahu k ostatním platbám souvisejícím s běžným účtem,“ uvádí Petra Vaňková z tiskového oddělení SOS. „Oproti tomu poplatek za zrušení účtu byl podle našeho názoru jednoznačně sankční povahy a omezoval možnost volného přechodu klienta k jiné bance. Poplatek za zrušení účtu Česká spořitelna sice ze svého sazebníku pod tlakem veřejného mínění v polovině loňského roku odstranila, nicméně do té doby zaplacené poplatky svým klientům žádným způsobem nekompenzovala,“ dodává.
SOS se proto, podobně jako v případě ČSOB, rozhodlo shromáždit nespokojené klienty banky a pomoci jim prosadit svá práva soudní cestou. V květnu letošního roku se SOS obrátilo s veřejnou výzvou na nespokojené klienty České spořitelny, aby se aktivně domáhali vrácení, podle názoru SOS, neoprávněně účtovaných bankovních poplatků za vedení účtu a zrušení účtu.
„Vybraní klienti ČS, zástupce spotřebitelů a zástupce podnikajících fyzických osob, tvoří typický vzorek dosud registrovaných klientů. Cílem tohoto postupu je dosažení rychlejšího soudního rozhodnutí při současném ohledu na minimalizaci rizika vynaložených nákladů všech registrovaných klientů,“ uvádí JUDr. Petr Holec, právní zástupce jednotlivých klientů. „V současné době je věc bankovních poplatků dvou klientů ČSOB v řízení před Obvodním soudem pro Prahu 1, avšak očekává se, že konečné rozhodnutí vzejde až z odvolacího řízení. Následný postup ostatních registrovaných klientů se bude odvíjet od pravomocného rozhodnutí soudu,“ doplňuje zastupující advokát.