ČD zaznamenaly nárůst přepravy kontejnerů a návěsů po dráze

04.10.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Lovosice 4. října (ČTK) - Na dvojnásobek stoupl od letošního června do září počet kontejnerů a kamionových návěsů, které po železnici přepravily České dráhy (ČD) prostřednictvím svého kontejnerového terminálu v Lovosicích na Litoměřicku. Řekl to mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Kvůli stoupající poptávce po přepravě, která kombinuje železnici a silnici, chtějí ČD dráhy lovosický terminál terminál do konce roku 2008 rozšířit.

"Modernizace bude stát 184 milionů. Chceme na ni využít peníze od EU i od státu," řekl náměstek generálního ředitele ČD pro nákladní dopravu Rodan Šenekl. Práce na rozšíření terminálu zahajuje dopravce v těchto dnech.

ČD v tomto odvětví očekávají v příštích šesti letech růst až o 100 procent. "Za prvních osm měsíců roku 2006 se objem nákladů přepravených kombinovanou dopravou meziročně zvýšil o sedm procent, tržby o tři procenta," uvedl Šenekl.

Z Lovosic bude nyní vyjíždět každý týden šest vlaků s kontejnery a kamionovými návěsy - tři směrem do Duisburgu a tři do Hamburgu-Billwederu. "Vlaky nestaví na seřaďovacích nádražích a v cíli jsou rychleji než kamion. Cesta do Hamburgu trvá přibližně deset hodin, do Duisburgu 15 hodin," uvedl Vladimír Fišer, jednatel firmy Bohemiakombi, která kombinovanou přepravu organizuje. Po modernizaci terminálu by z Lovosic každý týden mělo vyjíždět 28 vlaků.

Kontejner nebo návěs se v cílové stanici zapojí za tahač, a ten jej doveze k zákazníkovi. Použitím železnice zákazník podle Fišera ušetří 25 až 50 procent ceny za dopravu a některé firmy až třetinu tahačů a řidičů. Doprava po dráze je podle Fišera spolehlivější a je u ní minimální riziko poškození nebo ztráty zásilky. "Od loňského října, kdy jsme v Lovosicích spustili kombinovanou dopravu, jsme ze silnic dostali 3800 kamionů," uvedl Fišer.

Lovosický terminál sloužil od září 1994 do června 2004 pro přepravu kamionu speciálními vlaky Ro-La do Drážďan. Za deset let systém dotovaný saskou a českou vládou přepravil 832.000 kamionů. Řidiči podle Fišera jej využívali proto, že při cestě se systémem Ro-La nemuseli mít zahraniční povolení nutné ke vstupu do země a že ušetřili čas kvůli dlouhému odbavování kamionů na Cínovci. Se vstupem Česka do EU ale administrativní překážky pro kamionovou dopravu padly a Ro-La kvůli nezájmu automobilových dopravců zanikla. Podle Ondrůje lze ale tento projekt přesto hodnotit jako úspěšný, protože železniční přeprava kamionů výrazně ulehčila českým silnicím.

Náklady se podle náměstka ministra dopravy Ondřeje Jaška v Česku vozí z 80 procent po silnici a z 20 procent po železnici. Kombinovaná doprava tvoří asi sedm procent z celkové železniční dopravy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK