HN: Kapsch nestihne otestovat mýtné, jak slíbil

06.10.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 6. října (ČTK) - Od začátku října má v Česku běžet testovací provoz mýtného pro nákladní automobily, který buduje rakouská firma Kapsch. Mýtné se však nezkouší. Navíc bude část mýtných bran, které budou snímat údaje na dálnicích, napájena dieselovými agregáty. Bez použití těchto zdrojů elektřiny by firma Kapsch nestihla uvést systém do provozu. Ve svém pátečním vydání o tom informují Hospodářské noviny (HN).

"Testování mýtného systému se dle schváleného harmonogramu plánuje od počátku prosince do konce roku," uvedl generální ředitel společnosti Kapsch Karel Feix. Jak ale upozorňují HN, mýtné se má zkoušet nejméně tři měsíce. Podle zadávací dokumentace, která je podkladem uzavřené smlouvy, musí testy trvat dva měsíce a poté měsíc poběží pilotní provoz. Tyto doby jsou nutné pro to, aby se bezpečně odstranily všechny případné nedostatky systému. Až pak může být zahájen placený provoz. Tedy nejdříve v březnu příštího roku, píšou HN. Jenže spuštění mýtného je pevně stanoveno na 1. ledna 2007.

"V úterý budu o přípravě mýtného jednat. Pokud jsou ve smlouvě body, které dodavatel nedodržuje, určitě do toho vstoupím," řekl ministr dopravy Aleš Řebíček. Ministerské jednání se má týkat i kilometrových kolon aut popojíždějících na dálnicích před místy, kde firma Kapsch staví mýtné brány a kde kvůli tomu blokuje jeden jízdní pruh. Podle zadávacích podmínek nemá dodavatel nevhodně omezovat užívání silnic. Těsně po získání zakázky přitom firma Kapsch přislíbila, že stavbaři budou pracovat hlavně v noci, aby provoz co nejméně omezili.

Dieselový pohon pro brány použije firma v případě, že by v některých lokalitách nastaly potíže s přístupy k elektrickým přípojkám. Jednání s majiteli pozemků a stavebními úřady se totiž protahují, připomínají HN. V současné době podle HN hrozí, že dieselový pohon se bude týkat přibližně 15 procent z celkového počtu 171 mýtných bran. "Situace se však mění každým dnem, je možné, že jich bude více nebo méně," uvedl zdroj HN. Ministerstvo dopravy se rozhodlo sestavit tým, který tempo výstavby a způsob napájení mýtných bran prověří.

V případě, že by Kapsch nestihl zprovoznit funkční systém včas, vznikaly by státu ztráty z výběru mýtného. A to v situaci, kdy Fondu dopravy chybí 31 miliard korun pro příští rok. Ministerstvo tedy nyní zkoumá, jestli by výše sankcí, jež společnosti Kapsch hrozí, pokryla výpadek příjmů. Pokud ne, bude se muset s ministerstvem financí urychleně dohodnout na systému časových kupónů. Dopravci by si na dobu, než bude mýtné zprovozněno, museli tyto speciální dálniční známky zakoupit. "Zatím nemohu říct, že to bude nutné. Ale vím, že výstavba je v časovém skluzu," uvedl ministr. Kapsch musí za každý den, kdy systém není v provozu, zaplatit pět milionů korun. To by státu za jeden rok přineslo 1,8 miliardy, plánovaný výnos z mýtného však má být minimálně o miliardu vyšší. Vedení firmy Kapsch slibuje, že systém mýtného bude v provozu včas.

Mýtné se má v Česku začít na 970 kilometrech dálnic a rychlostních silnic vybírat od ledna příštího roku. Platit ho budou kamiony o hmotnosti 12 a více tun. Od 1. července 2007 mají být pro kamiony zpoplatněny mýtným také vybrané silnice první třídy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK