Týdeník uvedl, že o zakázku v Nigérii se uchází Aero Vodochody, které spolupracuje se soukromou společností Pamco bývalého ředitele Omnipolu Pavla Musely. Mnohamiliardový kontrakt chtějí i bývalý podnik zahraničního obchodu Škodaexport a státní podnik Letecké opravny Malešice, který spadá pod ministerstvo obrany.
Podle Eura se trojice podniků stále nemůže dohodnout na společném postupu. "Zkoušeli jsme se dohodnout, ale jsou tu tři vlčáci, a každý z nich touží dosáhnout cíle. Sám," řekl týdeníku jeden z možných exportérů.
Zástupci tří českých firem podle Eura začali kontaktovat tuzemské i nigerijské vládní úředníky. První dopis s nabídkou na odkup nadbytečných L-159 dostal nigerijský ministr obrany Rabiu Musa Kwankwas od generálního ředitele Škodaexportu Jaroslava Hubáčka v červnu 2004, což bylo tři týdny před tím, než o nadbytečnosti letadel rozhodla vláda. Škodaexport oslovil i českého velvyslance v Nigérii Alexandra Karycha.
Podle Karychova vyjádření má podle instrukcí ministerstva obrany a ministerstva zahraničí tento obchodní případ realizovat některá tradingová společnost ve spolupráci s Aerem Vodochody, což byla i podmínka nigerijské strany. "Bylo rozhodnuto, že letadla L-159 z majetku armády bude prodávat ministerstvo obrany prostřednictvím určené firmy, a tou byl stanoven Škodaexport," reagoval zástupce Škodaexportu Josef Dufek.
"Příští rok se v Nigérii konají prezidentské volby a nedá se vyloučit, že celý plán na nákup L-159 zkrachuje," uvedlo Euro a dodalo, že Aero se pokouší svá letadla L-159 prodat už bezmála deset let.
Nigérie má zájem také o opravu čtyř desítek cvičných letadel Albatros L-39. O tento kontrakt mají zájem kromě Aera Vodochody také Letecké opravny Malešice. Na konkurenční spor před časem upozornil bývalý ministr Svoboda po návratu z Nigérie. Uvedl, že Nigerijci mají zájem, ale nevědí s kterou státní firmou mají jednat, protože se obě předhánějí v nabídkách. Navíc albatrosy dokážou opravovat i Ukrajinci a Bělorusové.