SOLUS zaznamenal nárůst dlužníků, kteří uhradili své závazky

10.10.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 10. října (ČTK) - Sdružení SOLUS, které registruje neplatící klienty svých členů, zaznamenalo výrazný nárůst dlužníků, jež uhradili své závazky po splatnosti. Tato změna v chování dlužníků byla způsobena také zahájením spolupráce sdružení s mobilními operátory, informoval tajemník sdružení Jan Stopka.

"Díky rozšíření členské základny SOLUS o členy z nových sektorů vznikl efektivní tlak na ty spotřebitele, kteří své závazky platit nechtějí. Ti je musí vyrovnat, aby se vyhnuli případným komplikacím při žádosti o novou službu z jiného sektoru," uvedl Stopka.

Jde podle něj o osoby, které jsou schopny splácet své závazky, ale doposud je z různých důvodů splatit nechtěli. V databázi jsou označováni příznakem C. Zatímco v předchozích letech dosahoval podíl klientů s příznakem C až 17 procent z celkového počtu záznamů v databázi, letos tento podíl klesl pod tři procenta, dodal.

Klienti s C buď dluží poslední splátku, resp. poslední finanční plnění, a dostali se do prodlení trvajícího minimálně dva měsíce od data předpokládané splatnosti poslední splátky, nebo jejich dlužná částka na konci splácení činí minimálně 500 Kč a doba prodlení je minimálně dva měsíce.

Za období od ledna do září 2006 celkem 62.123 klientů uhradilo své závazky po splatnosti. Loni přitom zaznamenalo sdružení téměř 20.000 nových příznaků Z, tedy informací o klientech, kteří uhradili své dlužné částky po splatnosti u některé ze členských společností poté, co byli zařazeni do databáze sdružení. V měsíčních aktualizacích tvořil podíl příznaků Z deset až 15 procent. Poté, co sdružení ohlásilo spolupráci s mobilními operátory, stoupl jejich podíl na 35 až 55 procent.

Klienti s příznakem Z jsou v databázi uchováváni po dobu tří let ode dne, kdy byl vyrovnán dluh po splatnosti, který byl důvodem zařazení do společné databáze sdružení. Po uplynutí tří let se z databáze automaticky vymažou.

Do činnosti sdružení SOLUS jsou nyní zapojeny dvě desítky společností z pěti sektorů. Členská společnost se na základě dotazu do databáze dozví pouze informaci o existenci dluhu klienta, případně o jeho úhradě. Data se v databázi shromažďují pouze se souhlasem klientů. Sdružení SOLUS vzniklo v létě 1999.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK