Přestože banky v posledních měsících činí určité kroky ke zvýšení zabezpečení svých produktů internetového bankovnictví, aktivity podvodníků snažících se dostat na účty spotřebitelů neutichají. V noci z 11. na 12. října 2006 obdrželo mnoho spotřebitelů, mezi nimiž bylo i několik spolupracovníků SOS, e-mail od podvodníků snažících se dostat k datům pro přístup k účtu klientů České spořitelny. „Volba České spořitelny podvodníky při plošně rozesílaném e-mailu není náhodná. Má nejvíce klientů a tím i největší šanci, že některé z nich osloví,“ vysvětluje tisková mluvčí SOS Ivana Picková a dodává: „Vzhledem k tomu, že jde o stále častěji se vyskytující snahu o napálení uživatelů, vydává SOS preventivní rady pro spotřebitele."
Základní doporučení SOS pro spotřebitele, jak nenaletět na podvodný phishing:
• Banky e-mailové výzvy k ověření zabezpečení účtu či platební karty nerozesílají.
Nenechte se napálit předstíranou akutností zprávy. V případě nutnosti oslovit klienty volí banky jiné metody – dopis, telefon, média. Neklikejte na odkazy v podezřelých zprávách a neotvírejte přílohy. Podezřelé zprávy zasílejte na vědomí své bance a též SOS (www.spotrebitele.info).
• Oficiální e-maily bank neobsahují gramatické chyby a překlepy.
Navíc jsou obvykle personalizované, protože banka Vaše jméno a další údaje na rozdíl od podvodníků zná. Ale co je nejdůležitější, mívají jen informační charakter.
• V případě pochybností kontaktujte svoji banku přes její řádné telefonní číslo.
Tzn. na čísle, které je na kartičce k účtu či na internetových stránkách banky. V e-mailu může být uvedeno falešné číslo!
• Pokud jste již své údaje zadali, kontaktujte okamžitě banku k zablokování možnosti přístupu.
• Udržujte svůj antivirový program i operační systém co nejaktuálnější.
Pravidelné a časté aktualizace operačního systému, antivirového programu, firewallu či antispywarového programu jsou nutností pro minimalizaci rizik při využívání internetu. Zabezpečení může dále zvýšit používání alternativního prohlížeče.
• Pravidelně kontrolujte výpisy z účtu a hledejte neautorizované transakce.
Došlo-li k odčerpání Vašich prostředků, kontaktujte nejen svou banku, ale také Policii ČR.