Kapsch v pondělí požádá o zrušení opatření na výstavbu mýtného

15.10.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 15. října (ČTK) - Společnost Kapsch v pondělí požádá o zrušení předběžného opatření Krajského soudu v Brně, kvůli němuž musela dočasně zastavit výstavbu bran pro výběr elektronického mýtného na českých dálnicích. Informoval o tom mluvčí Kapsch Evžen Staněk. Zákaz bude trvat nejméně do 17. října, kdy se má soud spornou zakázkou zabývat. O předběžné opatření požádala konkurenční firma Autostrade, která loni neuspěla v tendru ministerstva dopravy na výstavbu systému.

Staněk upozornil na to, že prý existují vážné právní pochybnosti, zda daný soud byl toto předběžné opatření oprávněn vydat. Navíc smyslem předběžného opatření je zabránit tomu, aby jeho navrhovateli vznikala vážná újma, což podle něj nehrozilo. "Naopak je vážně ohrožen veřejný zájem," podotkl. Soud chce zákazem další výstavby zajistit, aby před jeho konečným rozhodnutím nepřibývaly další mýtné brány.

Předběžné opatření ohrožuje dokončení prací souvisejících s elektronickým mýtným včas, uvedl Staněk. To podle něj může způsobit velké materiální i ekologické škody České republice, včetně vážných komplikací se zpoplatněním dálnic a rychlostních komunikací, pokud se systém elektronického mýtného do 1. ledna 2007 nezprovozní. Konsorcium vedené společností Kapsch včetně řady desítek subdodavatelů je stiženo mnohamiliónovými škodami narůstajícími každý den, poznamenal.

Staněk připomněl, že žalobci navrhující vydání předběžného opatření postavili svůj návrh do značné míry na tvrzení, že Evropská komise prověřuje, zda ČR v rámci celého zadávacího řízení neporušovala směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek. Avšak od 12. října je známo, že Evropská komise takové porušení neshledala. Oficiální řízení proto s Českem zahajovat nebude.

Mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková minulý týden sdělila, že se soud nezabývá postupem ministerstva při výběru dodavatele, ale kroky Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten na jaře neuznal námitky vyloučených firem Autostrade a Mytia a potvrdil přidělení zakázky firmě Kapsch, která v tendru nabídla až třetí nejnižší cenu. Rozhodnutí poté u soudu Autostrade napadla.

V dalším jednání soud buď zamítne žalobu Autostrade na rozhodnutí ÚOHS, a tím výstavbu mýtného znovu spustí, anebo vrátí případ zpět antimonopolním úředníkům. I v tomto případě předběžné opatření skončí, protože samotné rozhodování ÚOHS pokračování výstavby nezbrzdí. Podle soudce Jaroslava Tesáka, který předběžné opatření vydal, by však bylo logické, kdyby ministerstvo s dalším plněním smlouvy vyčkalo na nový verdikt úřadu.

Firma Kapsch dokončila zhruba tři čtvrtiny systému, který zahrnuje nejen brány, ale i centrální stanoviště, kontaktní a distribuční místa či zákaznickou linku. Každý den meškání může prý ohrozit plánovaný termín spuštění mýtného. Autostrade bude podle mediálního zástupce Romana Pospíšila v řízení pokračovat.

Stát by měl ročně z mýtného získat kolem osmi miliard korun. Pro příští rok odhadovalo ministerstvo dopravy čistý výnos po odečtení nákladů 2,8 miliardy. Pokud se zavedení mýtného systému zpozdí z dohodnutého termínu 1. ledna 2007, chce ministerstvo pro nákladní kamionovou dopravu nad 12 tun zachovat systém dálničních známek.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK