Na verdikt komise by firma čekala třeba i rok. "Obě zvažované varianty jsou ve hře. Navzájem se přitom nevylučují," cituje deník prezidenta ČSA Radomíra Lašáka, který musí do konce roku předložit vládě plán na restrukturalizaci firmy. Právník Michal Kincl, který se v evropské legislativě zabývá veřejnou podporou, soudí, že pokud plán ČSA prokáže návratnost vložených peněz, nemusí stát žádat za společnost o souhlas Bruselu.
I kdyby žádost ČSA nakonec putovala do Bruselu, je podle HN pravděpodobné, že ji EK schválí. Od roku 1991 požádalo EU o veřejnou podporu státu sedm leteckých společností. Všem ji buď napoprvé, nebo po opakovaných vyjednávání komise povolila, uvedl deník.
Podle pravidel EU nesmějí členské země poskytovat pomoc, která by pokřivovala hospodářskou soutěž a obchod. Je však možné poskytnout výjimky a jen komise má pravomoc určit, zda navrhovaná podpora hospodářskou soutěž a obchod neovlivňuje, případně zda převažují výhody pro obecný zájem.
Lašák také uvedl, že ČSA nyní jednají s Boeingem i s Airbusem o dodávce čtyř až šesti nových letadel. Nové airbusy může firma dostat nejdřív v roce 2009, boeingy v roce 2012.
České aerolinie vykázaly za první pololetí ztrátu téměř 800 milionů korun. Kumulovaná ztráta z předchozích období představuje asi 1,1 miliardy.