Autostrade, v ministerském tendru na mýtné neúspěšná, žaluje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za dva verdikty, podle nichž je výběrové řízení ministerstva dopravy na dodavatele a provozovatele mýtného v souladu se zákonem. Krajský soud může předchozí výroky ÚOHS potvrdit, anebo mu případ vrátit zpět. Tesák ale o jednotlivých možnostech odmítl spekulovat.
Obě tyto varianty ale znamenají konec soudního opatření z minulého pondělí. Zákazem chtěl soud zajistit, aby před jeho konečným verdiktem nepřibývaly další mýtné brány. Jeho očekávané rozhodnutí ale společnosti Kapsch cestu opět uvolní. Ani kdyby se případ dostal zpět na ÚOHS, nemusí firma s další výstavbou čekat. Rozhodování antimonopolního úřadu neváže stavbu odkladným účinkem.
Jak minulý týden uvedl předseda ÚOHS Martin Pecina, verdikt krajského soudu, ani následné správní řízení jeho úřadu, nemůže výsledek tendru změnit. Autostrade by musela podat žalobu a napadnout u soudu přímo smlouvu ministerstva dopravy (MD) a firmy Kapsch. "I kdyby náš úřad nakonec rozhodl, že byl tendr špatný, můžeme ministerstvu maximálně uložit pokutu," uvedl Pecina.
Soudní řízení k tendru na mýtné sleduje i Evropská komise. Minulý týden zveřejnila výsledky své prověrky, při níž nenašla žádná porušení unijních pravidel pro veřejné zakázky. Autostrade se nelíbilo, že ji komise MD ze soutěže vyřadila. Její nabídka prý obsahovala formální nedostatky.
Ze stejného důvodu vyřadili úředníci i další uchazeče. Sdružení firem Mytia, které nabídlo, že systém vybuduje a bude ho deset let provozovat za 15 miliard korun a konsorcium A-Way a AŽD s nabídkovou cenou 33,7 miliardy. Společnost Autostrade určila cenu na 17,5 miliardy a Kapsch na 22 miliard korun.
Kapsch ještě před vydáním předběžného opatření dokončil zhruba tři čtvrtiny systému. Nejen brány, ale i centrální stanoviště, kontaktní a distribuční místa a zákaznickou linku. Stát by měl ročně z mýtného získat kolem osmi miliard korun.
Pro příští rok odhadovalo ministerstvo dopravy čistý výnos po odečtení nákladů na 2,8 miliardy. Pokud se zavedení mýtného zpozdí z dohodnutého termínu 1. ledna 2007, chce ministerstvo pro nákladní kamionovou dopravu nad 12 tun zachovat systém dálničních známek. Smluvní sankce za pozdější zavedení mýta se podle neoficiálních informací pohybují až do pěti milionů korun denně.
Kamiony v současnosti zaplatí za dálniční kupony zhruba jednu miliardu korun ročně, což je přibližně třetina z celkového výnosu z prodeje známek.