Z každého prodaného litru pohonných hmot dostane stát dvě třetiny ceny
Prodejci si stěžují na nízké marže, které jim sotva pokryjí náklady. Sílící konkurence
povede ke zrušení mnoha čerpacích stanic.
PRAHA- Růst cen pohonných hmot bude pravděpodobně pokračovat i v dalších
měsících. Zvýšení cen benzinu a nafty (zhruba o 40 haléřů na litr), které v pondělí oznámila
Česká rafinérská, během několika dní pocítí přímo u čerpacích stanic i sami motoristé.
Zastavení růstu cen je přitom v nedohlednu. Producenti ropy sdružení v mezinárodní
organizaci OPEC se minulý týden dohodli, že opět sníží denní těžební kvóty. Menší
množství ropy na trhu se okamžitě odrazí na její ceně, která nadále poroste. Růst cen ropy
na světových trzích povede ke zvýšení cen zpracovatelů, což samozřejmě pocítí i konečný
spotřebitel, říká Ivan Indráček, místopředseda Společenství čerpacích stanic ČR (SČS).
Vyšší cenu benzinu bezesporu ovlivní i připravované zvýšení spotřební daně, které
projednává Poslanecká sněmovna. Pokud bude návrh vlády schválen, zvýší se spotřební
daň u benzinu o 1,12 Kč/litr, u nafty pak o 0,84 Kč/litr. Odborníci ale upozorňují na to, že
i na spotřební daň se dále vztahuje daň z přidané hodnoty. Celkové zvýšení cen benzinu
by tak dosáhlo 1,40 Kč/litr u benzinu a 1,05 Kč u nafty. Podíl státu na celkové ceně
pohonných hmot by se opět zvýšil. Již dnes stát z jednoho litru prodanéhobenzinu nebo
nafty dostane více než 60 % zaplacené sumy. Do ceny benzinu se mohou promítnout i
dodatečné náklady zpracovatelských a distribučních firem na obnovu a modernizaci
zařízení. Kromě toho bude v souladu s evropským zákonodárstvím zavedena ekologická
daň, která ceny pohonných hmot opět zvýší. Udržovací mar že pr odejců Jednou z
možností, jak udržet ceny relativně nízko, je snižování marže prodejců pohonných hmot.
Ty už jsou však dnes na samé hranici únosnosti. Prodejci si často stěžují na to, že za
současných podmínek jsou jen velmi těžko schopni splácet úvěry bankám. Další snižování
marže si nemůžu dovolit. Zaplatil bych své lidi a půjčky a nic by mi nezbylo, říká jeden z
majitelů čerpací stanice na Chomutovsku. Držet marže na nízké úrovni si mohou dovolit
výhradně velké fir-my, které si do cen benzinu započítávají pouze nutné náklady. Velká
výhoda zahraničních firem je i v tom, že na výstavbu nových čerpadel dostanou od
zahraničních bank výhodnější úvěry. Do cen ben-zinu si pak mohou započítat nižší částku
než domácí podnikatelé. Průměrná marže se podle SČS pohybuje kolem 2,70 na jeden
litr pohonných hmot. Kvůli velkému konkurenčnímu boji se průměrná marže často dostává
pod tuto hranicí. Běžný je prodej za dumpingové ceny, které naše zákony dosud neumějí
účinně postihnout, popisuje situaci na trhu Indráček. Pokud by se snížil celkový počet
čerpacích stanic v ČR, současné marže by prodejcům mohly vystačit. Nízké marže by si
totiž vynahradili větším objemem prodejů. K poklesu počtu čerpacích stanic povede nejen
rostoucí konkurence, ale i rušení starých čerpadel, která nevyhovují novým ekologických
předpisům. Postiženy budou podle odborníků především menší pumpy na vesnicích a v
malých městech.
Zdroj: LN 31.3. 1999