MF ve středu navrhne vládě dokončit privatizaci Aera

17.10.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 17. října (ČTK) - Ministerstvo financí na středečním zasedání kabinetu navrhne dokončit privatizaci Aera Vodochody. Vláda tento bod na svém programu sice nemá, ale ministr financí Vlastimil Tlustý se ho tam chystá dodatečně zařadit. Řekl to zdroj obeznámený s postupem ministerstva. "Na 99 procent se na středečním zasedání kabinetu bude projednávat prodej Aera Vodochody," uvedl zdroj. Zástupci ministerstva financí se k věci nechtěli oficiálně vyjádřit.

Vláda tak velmi pravděpodobně dodrží původní harmonogram privatizace Aera, který počítal s tím, že investor bude znám 18. října. Tím by se měla stát společnost Oakfield z česko-slovenské investiční skupiny Penta, jež za vodochodský podnik hodlá zaplatit 2,91 miliardy korun. Nový majitel se musí smluvně zavázat, že udrží výrobu a zachová zaměstnanost.

S Tlustým se před nedávnem dostal kvůli privatizaci Aera do sporu ministr průmyslu a obchodu Martin Říman. Podle jeho dřívějších prohlášení by se měla prodat pouze civilní část firmy, zatímco vojenská by z důvodu bezpečnosti země zůstala v rukách státu. Současný názor Římana se ČTK zatím nepodařilo získat. Tlustý naopak rychlý prodej podporuje, protože bez něj by za několik měsíců údajně podniku hrozil konkurz.

O Aero se ucházely společnosti Slovácké strojírny, HTC Holding, Aero Kilcullen Consortium, Benson RPG, Český letecký průmysl, Eco-Investment, Oakfield a konsorcium firem PPF a J&T. Většina zájemců již dříve přiznala, že Aero chtějí získat především pro možnost vybudovat z tamní přistávací dráhy mezinárodní letiště.

Privatizaci Aera vláda v polovině letošního března přerušila právě kvůli snaze zájemců vybudovat letiště. Ministerstvo dopravy si pak nechalo vypracovat posudek, zda by tento krok nijak ekonomicky neohrožoval situaci ruzyňského letiště. Z analýzy vyplynulo, že existence dvou letišť se z hlediska celkových výnosů jeví jako výhodnější než provozování pouze jednoho.

Aero Vodochody vykázalo loni ztrátu 1,38 miliardy korun. Hospodaření firmy se tak meziročně zhoršilo o více než 1,5 miliardy korun. Hlavní příčinou propadu bylo nepříznivé finanční hospodaření, které skončilo ztrátou 959 milionů korun. Společnost má záporné vlastní jmění, a to téměř 6,5 miliardy korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK