V týdnu před Vánocemi bude zprovozněna trasa z krajského města k česko-německé státní hranici dlouhá 23,4 kilometru. "Pokud nenastanou nečekané komplikace, nebude problém s dodržením termínu, a to ani na německé straně," řekl Alois Lichnovský z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby.
Dělníci nyní dokončují stavební úpravy a osazují trasu značkami. V tunelech se zkouší bezpečnostní prvky, jako je ovládání ventilace či indikace kouře. Připravuje se také řídící centrum, které bude v Řehlovicích na Ústecku.
Chybějící sedmnáctikilometrový úsek dálnice D8 přes České středohoří by se podle Lichnovského mohl začít stavět příští rok. "Požádali jsme o vydání stavebního povolení, pokud bychom jej získali, mohlo by se začátkem roku 2007 stavět," uvedl. Celou dálnici od česko-německých hranic až do Prahy by řidiči mohli využívat od roku 2010.
Náhradní trasa přes České středohoří povede směrem k hranicím přes silnici I/8 z Lovosic na Teplice, kde se před vjezdem do města uhýbá k dálnici. Do vnitrozemí by řidiči nákladních aut měli jezdit přes Ústí a silnici I/30 podél Labe. "Chtěli bychom tak nechat vždy jeden směr alespoň částečně průjezdný kvůli případným komplikacím v dopravě," vysvětlil Lichnovský.
Obyvatelé obcí se obávají, že v případě nějaké sněhové kalamity nebo dopravní nehody budou obě trasy neprůjezdné. Odborníci očekávají navýšení dopravy až o 40 procent. "V případě nehody na trase do Ústí se zcela jistě dopravnímu kolapsu nevyhneme. Ekologické iniciativy brzdící dostavbu dálnice nám tak velmi zkomplikují život," řekl ČTK tajemník lovosické radnice Václav Kubíček.