Panamci se vyjádří k rozšíření průplavu

20.10.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Panamá 20. října (ČTK) - Obyvatelé Panamy vyjádří v nedělním referendu souhlas nebo naopak nesouhlas s modernizací průplavu. Ta zahrnuje i jeho rozšíření, respektive vybudování nového kanálu pro mnohem větší plavidla. Podle Správy Panamského průplavu (ACP) bude totiž průplav, který je hlavním zdrojem příjmů panamské ekonomiky, za nynějších podmínek už v roce 2012 přehlcen.

Část nákladů na projekt odhadovaných na více než pět miliard dolarů půjde ze zvýšených poplatků za průjezd. V loňském roce Panamskou šíji překonalo 14.000 plavidel, která zaplatila 1,2 miliardy dolarů. Po rozšíření průplavu by jím ročně projelo 17.700 lodí. Aktivity spojené s průplavem přitom vytvářejí 80 procent panamského hrubého domácího produktu, loni to bylo 16 miliard dolarů.

Podle úřadů výstavba nového koryta vytvoří pro dobu největšího stavebního ruchu 7000 přímých pracovních míst a 35.000 nepřímých. Práce na novém kanálu by byly zahájeny buď koncem příštího roku nebo začátkem následujícího a ukončeny by byly v roce 2014.

Předběžné průzkumy veřejného mínění zatím ukazují, že za projekt prezidenta Martína Torrijose by se postavilo kolem 70 procent Panamců.

A optimismus vyjadřuje i ředitel plánovacího oddělení ACP Rodolfo Sabonge. "Nerozšířit průplav znamená snížit jeho potenciál. Mezi Hongkongem a východním pobřežím Spojených států musejí lodě počítat se třemi dny navíc při použití Suezského průplavu; a pokud se čekací doba ve frontě na průjezd Panamským průplavem neúměrně prodlouží, rejdaři budou hledat nějakou alternativu," poukázal Sabonge na důvody pro rozšíření plavební cesty.

Stoupenci přestavby navíc upozorňují, že loďaři mají tendenci stavět stále větší a větší plavidla. Třetí plavební kanál, který by byl veden paralelně se dvěma již existujícími, a jeho posuvné plavební komory by umožnily průjezd i plavidlům dlouhým 366 metrů, 49 metrů širokým a s ponorem 15 metrů. Tato plavidla při cestě z tichomořských přístavů do atlantických musejí nyní americký kontinent obeplouvat kolem Hornova mysu.

Odpůrci projektu varují zejména před podceněním nákladů - sami je odhadují na osm miliard dolarů - i před hrozbou pro životní prostředí. Kromě toho jsou přesvědčeni, že panamské úřady by se měly raději věnovat boji proti chudobě, která se dotýká 40 procent obyvatelstva.

"Je to projekt, jenž odpovídá zájmům panamské oligarchie, která si šoupne stovky milionů dolarů do kapsy na úplatcích. Souhlasím s modernizací, ale tenhle projekt je velký podfuk," tvrdí profesor práva na univerzitě v Panamě Miguel Bernal, který vede kampaň za hlasovací "ne".

"Záporné hlasy jsou tiché, lidé mají strach," poznamenal profesor, který odsuzuje i vládní kampaň, jež spolkla miliony, zatímco tábor za opačný názor nemá prostředky, aby v televizi vedl svou kampaň.

Pokud zvítězí zastánci přestavby průplavu, pak jej budou moci využít největší parníky i obří lodě přepravující kontejnery a vozidla. Nicméně tato mezioceánská vodní cesta stále zůstane příliš úzká pro letadlové lodě Spojených států i ropné supertankery.

Panamský průplav vybudovaly Spojené státy v letech 1904 až 1914, když se o to předtím neúspěšně pokusili Francouzi. Hlavní mořská trasa procházející Panamským průplavem spojuje severovýchodní Asii s východním pobřežím USA.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK