Mezi nejaktivnější obchodníky bude zřejmě patřit společnost Tesco Stores ČR. "Příští rok chceme s výstavbou obchodů Tesco pokračovat. Zákazníkům bychom rádi postavili desítky nových prodejen, přesné číslo ani konkrétní lokality ale zatím nemůžeme upřesnit," řekla ČTK Jana Matoušková ze společnosti Tesco Stores ČR, která nyní v Česku má šest obchodních domů, 43 hypermarketů, 29 supermarketů a šest čerpacích stanic. Tesco letos zprovoznilo pět nových obchodů a do konce letošního roku hodlá otevřít dalších sedm.
Pozadu nechce zůstat ani konkurenční společnost Ahold Czech Republic, která má nyní v ČR 297 supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova. Své plány na příští rok ale Ahold zatím drží pod pokličkou. "Na tuzemském trhu je stále prostor ve velkých městech i na venkově. Například v Plzni jsme identifikovali ještě několik lokalit pro další expanzi," uvedla mluvčí Ahold Czech Republic Kateřina Pecinová.
Pokračovat v expanzi příští rok budou i diskontní prodejny, jejichž obliba v Česku v posledních letech výrazně roste. Například společnost Lidl, která na český trh vstoupila v roce 2003, nyní v ČR provozuje již 145 diskontních prodejen. V závěru loňského roku jich měla 129. "Počet našich prodejen se do konce roku (2006) ještě zvýší. Také v nadcházejících letech budeme samozřejmě pokračovat ve své úspěšné expanzi," řekla ČTK bez dalších podrobností mluvčí českého Lidlu Monika Šrámková.
Ještě více skoupý na slovo byl ohledně plánů na příští rok mluvčí společnosti Kauflad Michael Sperl. "Tyto údaje pokládáme za strategické kvůli velmi ostrému konkurenčnímu prostředí, ve kterém se maloobchod v ČR nachází," uvedl. Podle nedávného vyjádření zástupců Volksbank CZ, která v obchodech Kaufland otevírá svá prodejní místa, by se počet těchto hypermarketů měl v Česku v nejbližších letech zvýšit z nynějších 68 na 110.
Rovněž diskontní řetězec Plus-Discount, který má v Česku 125 obchodů, plánuje v následujících třech až pěti letech počet svých obchodů zdvojnásobit. Investice do rozšiřování sítě a jejího logistického zázemí mají přesáhnout sedm miliard korun. Expanzi plánuje řetězec po celé ČR, především v regionech, kde dosud není zastoupen. "Do konce letošního roku chceme ještě otevřít tři nové prodejny a na příští rok máme připraveno dalších několik projektů," řekl ČTK mluvčí společnosti Plus Discount David Kolář.
Jeden nový hypermarket příští rok v ČR otevře německý obchodní řetězec Globus, který nyní v tuzemsku provozuje 11 stejnojmenných obchodů. Rozšiřovat svoji síť chtějí i specializované obchodní řetězce. "V příštím roce hodláme otevřít minimálně jednu velkou prodejnu v Praze, další prodejny budeme opět přestavovat a modernizovat," řekl ČTK Ivo Řehák ze společnosti Baumax, která v ČR provozuje 23 hobbymarketů. Vedení Baumaxu již dříve oznámilo, že počet prodejních hal Baumax by se měl do konce desetiletí zvýšit o sedm na 30.
Čtyři nové obchody se v ČR brzy chystá otevřít síť hobbymarketů OBI, kterých je nyní v ČR 21. "Expanze je velmi finančně náročná záležitost, proto pečlivě zvažujeme všechny možnosti. Jsme si ale jistí, že je zde ještě možnost pro další expanzi," uvedla Zlata Ulrichová ze společnosti OBI-Systémová centrála.
Obchodní řetězce, které se dosud ve svých expanzních plánech orientovaly především na větší města, by podle odborníků nyní měly zamířit i do obcí s méně než 5000 obyvateli. Velká města jsou již totiž obsazená a příliš šancí pro další rozšiřování obchodní sítě neposkytují. "Prostor pro mezinárodní obchodní řetězce zůstává v obcích pod 5000 obyvatel. Nyní je v Česku zhruba 1300 prodejen velkých řetězců, pouze 20 jich ale připadá na tuto kategorii obcí, ve kterých přitom žije přibližně 37 procent českého obyvatelstva," upozornil Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.
Tesco například svůj první malý supermarket otevřelo již v roce 2005 v Mikulově, který má zhruba 8000 obyvatel. Nyní má Tesco malé obchody také ve Vodňanech, Bechyni či Veselí nad Lužnicí. Tyto obce mají přibližně 6000 obyvatel. "Náš plán rozvoje na příští rok však nezahrnuje pouze menší města, ale také města velká," podotkla Matoušková.
Proti stavbě dalších velkoprodejen ale v poslední době často protestují obyvatelé měst. Kvůli nesouhlasu veřejnosti byl nedávno zastaven projekt nového hypermarketu Interspar v Šumperku. Lidem se nelíbilo, že hypermarket bude stát jen několik desítek metrů od jejich domů. Šumperští zastupitelé proto investora do města nepustili. Naposledy ve čtvrtek protestovali obyvatelé Prahy 12 proti rozhodnutí tamního zastupitelstva, které schválilo prodej pozemku základní školy společnosti OBI. Díky tomuto pozemku, na kterém nyní stojí školní hřiště, by mohla společnost OBI rozšířit svoji prodejnu s potřebami pro kutily.