Zimní údržba silnic zřejmě přijde jako loni na 1,2 miliardy Kč

23.10.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 23. října (ČTK) - Letošní zimní údržba dálnic a silnic první třídy bude stát zhruba 1,2 miliardy korun, tedy přibližně stejně jako minulou zimu. Silnice první třídy vyčerpají 800 milionů a dálnice necelých 400 milionů korun. Řekl to šéf provozního úseku Ředitelství silnic a dálnic Otakar Vacín. Z rozpočtu se podle něj mnohem více čerpá na jaře než na začátku zimy.

Zimní údržba kilometru dálnice stojí silničáře v průměru 516.000 korun, zatímco kilometr silnice I. třídy si vyžádá čtyřikrát nižší náklady, asi 125.000 korun. Na kilometr dálnice tak silničáři během zimy vysypou až 62 tun kuchyňské soli, oproti průměrným 22 tunám u silnic I. třídy.

Celkově silničáři počítají, že nadcházející zimu spotřebují na dálnice a silnice I. třídy až 190.000 tun soli. Průměrná cena soli je 2100 až 2200 korun za tunu. Kromě kuchyňské soli používají silničáři i posypovou drť nebo chlorid vápenatý.

V České republice je asi 950 kilometrů dálnic a rychlostních silnic a 1100 kilometrů silnic první třídy. Zbylé silnice obhospodařují kraje.

Většinu posypového materiálu nakoupili silničáři již ve druhém a třetím čtvrtletí, kdy jsou ceny nejnižší. Například v zásobnících kolem dálnic je nyní asi 28.000 tun soli z plánovaných 36.000 tun. Připravena je podle Vacína i posypová technika. Ta zatím chybí pouze na nově otevřených správách údržby dálnic v Řehlovicích na dálnici D8 a také na nových úsecích dálnice D11 do Hradce Králové. "Smlouvy jsou postaveny tak, že by chybějící technika měla přijít koncem října nebo začátkem listopadu," řekl Vacín.

Na celoroční údržbu dálnic a silnic první třídy vyčlenil stát na příští rok 3,9 miliardy korun. Z toho na dálnice je určeno 1,2 a na silnice první třídy 2,7 miliardy korun. Uvedl to náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Jiří Novák. Fond sestavuje rozpočty podle kalendářního roku, a tak je těžké podle Nováka odhadnout spotřebu financí pouze přes zimní sezonu.

Rozpočet na rok 2007 je o 100 milionů korun vyšší než ten letošní. Díky tomu budou silničáři moci v případě potřeby využít i vyšší částku na zimní údržbu.

Z rozpočtu na celoroční údržbu jde velká část na opravy škod po zimě. Dvě poslední, rekordně dlouhé zimy, kdy se na některých horských úsecích musel vyhrnovat sníh až do května, si navíc letos vyžádaly dodatečné náklady 550 milionů korun. Z letošního rozpočtu 3,8 miliardy silničáři již utratili 2,7 miliardy, a to hlavně na zmírnění následků loňské neobvykle dlouhé zimy, například na opravy výmolů. Na listopad a prosinec jim tak zbývá asi 1,1 miliardy. Tato čísla mohou být ovšem nepřesná, upozornil Novák, neboť některé faktury přicházejí se zpožděním nebo mají prodlouženou dobu splatnosti. Reálná zbylá částka tak je nižší.

Jak již dříve uvedl ředitel fondu Pavel Švagr, není pro silničáře největším problémem množství sněhu, ale střídání teplejších a mrazivých dní. To na silnicích způsobuje velké škody.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK