Inzerenti se obávají zdražení reklamy na Nově až o 30 procent

23.10.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 23. října (ČTK) - Zadavatelé reklamy se obávají, že cena reklamního času na Nově stoupne v příštím roce o 25 až 30 procent. Řekl to výkonný ředitel Českého sdružení pro značkové výrobky (ČSZV) Jan Levora s tím, že taková míra zdražení vyplývá z analýzy Asociace komunikačních agentur (AKA), kterou má sdružení k dispozici. O plánu zdražit reklamu na Nově o dvouciferné číslo, tedy o minimálně deset procent, hovořil ředitel CME pro ČR, Slovensko a Rumunsko Adrian Sarbu na zářijovém setkání CME s investory v New Yorku.

"S ohledem na aktuálně dostupné informace a situaci na TV trhu lze očekávat, že nárůst cen televizní reklamy se v roce 2007 bude pohybovat na úrovni 25 až 30 procent," uvedl Levora. Inflace se tak podle něj z pohledu zadavatelů TV reklamy stane skutečně závažným problémem.

"Je to tím, že se nepodařilo nastartovat digitalizaci a ČT přijde o půl procenta času pro reklamu," řekl ředitel servisní organizace AKA, společnosti ARA'S, Ludvík Jubánek. Připomněl, že Nova hodlá výrazně zdražit reklamu již podruhé po sobě, naposledy se dostala do sporů se zadavateli letos na jaře. Smlouvami Novy s inzerenty se zabýval i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Od ledna příštího roku čeká televizní reklamní trh změna. Zákonem vymezený čas pro reklamu ve vysílání České televize se od 1. ledna sníží na polovinu, tedy na půl procenta celého vysílacího času. ČT loni z reklamy získala zhruba miliardu korun. Zároveň se zřejmě odloží start nových digitálních stanic kvůli sporům o zrušení udělení jejich licencí soudem na počátku září.

Na trhu se tak podle zadavatelů zvýrazní postavení Novy a Primy a bude posílen "duopol" těchto stanic na trhu s TV reklamou. ČSZV proto nedávno sepsalo prohlášení, v němž vyzývá politiky, aby přehodnotili rozhodnutí omezit reklamu na ČT do doby, než začnou na trhu působit nové digitální televize.

Svůj podíl na vývoji bude mít podle Levory i aktuální vyprodanost reklamního času TV stanic. Prostor na ČT je totiž podle něj dlouhodobě vyprodán a vyprodanost komerčních televizí výrazně kolísá v závislosti na sezoně, aktuální sledovanosti a objemu nasmlouvané inzerce. "Stále častěji se tak začínají objevovat období, kdy je i některá z komerčních stanic natolik naplněna, že neposkytuje dostatečnou alternativu pro plánování kampaní. To platí zejména o prime time," dodal Levora.

Cena za reklamu se účtuje na základě odvysílaných takzvaných GRP bodů, přičemž jeden GRP bod znamená oslovení reklamou jednoho procenta dospělé populace, tedy asi 85.000 lidí. Čím více lidí reklamu zhlédne, tím více odvysílaných GRP bodů může televize inzerentovi naúčtovat. Pro rok 2006 stojí jeden odvysílaný GRP bod na Nově 22.500 korun. Uvidí-li půlminutovou reklamu například 1,7 milionu diváků, inzerent za ní zaplatí bez slev, bonusů či výměnných obchodů zhruba 450.000 korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK