ČSA hledají zájemce o nákladový terminál

24.10.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 24. října (ČTK) - České aerolinie začaly v těchto dnech oslovovat případné zájemce o koupi nákladového terminálu (cargo). Ředitelka pro strategický rozvoj Monika Kristková novinářům řekla, že ČSA oslovily 20 strategických investorů a 20 potenciálních zájemců z finančního sektoru. V listopadu by měl následovat podpis smluv o důvěrnosti sdělených informací a do poloviny prosince by se měl uskutečnit užší výběr firem. Vítěz tendru bude znám v únoru 2007.

ČSA také zahájily vyčlenění cargo terminálu do dceřiné firmy. Nová dceřiná společnost ČSA by měla být založena v lednu příštího roku. To je nezbytnou podmínkou prodeje terminálu. Cenu, kterou chtějí aerolinie za terminál získat, Kristková neuvedla. Sdělila pouze, že to má být více než 750 milionů korun. To je cena, za kterou byl terminál postaven.

Cargo terminál otevřely ČSA v roce 2004 a podle ředitele Cargo ČSA Vladimíra Perného patří k nejmodernějším v Evropě. Jeho kapacita je asi 60.000 tun zboží a nyní se využívá pouze na 52 procent. To je jeden z důvodů jeho prodeje. Tak velký terminál nejsou ČSA schopny plně využít.

Cargo terminál ČSA poskytuje služby dalším 20 společnostem. Případní zákazníci ale posuzují také neutralitu provozovatele, tedy to, kdo jim nahlíží do nákladového papíru, uvedl Perný s tím, že pro mnohé zákazníky je ČSA konkurence.

Prodej terminálu ovšem neznamená, že se ČSA vzdají nákladní dopravy. Ta je pro aerolinie důležitá kvůli vyvažování dopravních letadel. Za první tři čtvrtletí letošního roku přepravily ČSA 16.363 tun zboží a pošty, což je téměř o čtyři procenta více než loni. Na celkových tržbách se cargo podílí asi čtyřmi procenty.

Praha zatím nehraje v letecké nákladní dopravě příliš velkou roli. Většina čistě nákladních letadel směřuje do velkých center v západní Evropě, jako je Frankfurt nad Mohanem. Jediné nákladní letadlo, které do Prahy pravidelně létá, provozuje na trase Taipei - Praha společnost China Airlines. To se ale v budoucnu může změnit. "Praha je hub budoucnosti pro dopravce z Asie," řekl Perný.

Prodej cargo terminálu oznámily ČSA počátkem října s tím, že se hodlají soustředit pouze na přepravu cestujících. Zároveň s terminálem se ČSA zbaví stravovacích služeb, tzv. cateringu. Součástí obou transakcí má být smlouva o zajištění služeb pro ČSA novým nabyvatelem. Kvalita a cena těchto služeb je jedním z kritérií odprodeje.

Vyčleňování vedlejších činností do dceřiných firem nebo nákup služeb od externích dodavatelů, tzv. outsourcing, je odvětvovým trendem. ČSA jsou jednou z mála leteckých společností, které si dosud zajišťují sami catering. Současné změny jsou součástí restrukturalizace firmy a jejich cílem je návrat ČSA k ziskovému hospodaření.

České aerolinie vykázaly za první pololetí ztrátu téměř 800 milionů korun, kumulovaná ztráta z předchozích období je asi 1,1 miliardy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK