"Nakonec jsme respektovali rozhodnutí minulé vlády i kritéria výběrového řízení a souhlasili jsme s prodejem vítězi, tedy společnosti Oakfield," uvedl Topolánek.
"Prvním naším úkolem bude restrukturalizace společnosti, která zahrnuje zejména navýšení základního kapitálu o zhruba osm miliard korun. Toto umožní uskutečnit další kroky zaměřené na obchod, marketing a provoz," řekl ČTK spolumajitel Penty Marek Dospiva. Plán restrukturalizace Aera, který Penta připravila, má tři priority. "Za prvé vývoj a výroba letadel a leteckých komponentů v rámci kooperačních projektů, za druhé výstavba letiště Vodochody a za třetí spolupráce s Armádou České republiky," uvedl Dospiva.
Hlavní potenciál Aera Dospiva vidí ve spolupráci s předními světovými výrobci letadel a komponentů. "Jednáme s celou řadou z nich, mnozí, jako například BAE Systems, Sikorsky Aircraft Corporation, Piaggio Aero nebo Latecoere, nám vyjádřili podporu už v průběhu privatizace," uvedl.
Podle mluvčího Aera Vítězslava Kulicha je dokončení privatizace nezbytnou podmínkou pro zachování a rozvoj výroby a vývoje letecké techniky v podniku. "Umožní dlouhodobě stabilizovat její finanční situaci, získat přístup k nezbytným bankovním úvěrům, rozptýlit obavy domácích i zahraničních obchodních partnerů a plně využít její potenciál. Otevírá se tím cesta k novým kontraktům i k rozvoji ostatních projektů," řekl Kulich.
Vláda před týdnem odložila definitivní rozhodnutí o privatizaci Aera údajně mimo jiné proto, aby využila času k tlaku na Pentu v otázce prodeje pozemků u letiště v Ruzyni. To sice má nový terminál za devět miliard korun, ale Penta vlastní pozemky pro výstavbu nové dráhy. Představitelé Penty v posledních dnech tvrdí, že vládě chtějí vyjít vstříc a otázkou je pouze cena.
Z vodochodské dráhy chce Penta vybudovat doplňkové letiště pro letiště v Praze Ruzyni. "Naším cílem není budovat konkurenci, ale svými aktivitami pražskému letišti odlehčit od pro něj neperspektivních a méně výnosných letů. Budeme se orientovat takřka výlučně na služby pro nízkonákladové a charterové přepravce," řekl Dospiva.
Privatizaci Aera vláda v polovině letošního března přerušila právě kvůli snaze zájemců vybudovat z tamní dráhy mezinárodní letiště. Ministerstvo dopravy si pak nechalo vypracovat posudek, zda by tento krok ekonomicky neohrožoval ruzyňské letiště. Z analýzy vyplynulo, že existence dvou letišť se z hlediska celkových výnosů jeví jako výhodnější než provozování pouze jednoho.
Kvůli privatizaci Aera se před nedávnem dostali do sporu ministr financí Vlastimil Tlustý a ministr průmyslu a obchodu Martin Říman. Podle jeho dřívějších prohlášení by se měla prodat pouze civilní část firmy, zatímco vojenská by z důvodu bezpečnosti země zůstala v rukách státu. Říman ale před týdnem názor změnil. Tlustý rychlý prodej podporoval, protože bez něj by za několik měsíců údajně podniku hrozil konkurz.
O Aero se ucházely společnosti Slovácké strojírny, HTC Holding, Aero Kilcullen Consortium, Benson RPG, Český letecký průmysl, Eco-Investment, Oakfield a konsorcium firem PPF a J&T.
Aero Vodochody vykázalo loni ztrátu 1,38 miliardy korun. Hospodaření firmy se tak meziročně zhoršilo o více než 1,5 miliardy korun. Hlavní příčinou propadu bylo nepříznivé finanční hospodaření, které skončilo ztrátou 959 milionů korun. Společnost má záporné vlastní jmění, a to téměř 6,5 miliardy korun.