Freeport: Zákazníky lákáme na kvalitu a ceny

30.10.2006 | , Finance.cz
INTERVIEW


perex-img Zdroj: Finance.cz

S Ditou Staňkovou, marketingovou manažerkou Freeport Excalibur City, jednoho z největších outletových center ve střední Evropě, jsme si povídali o roli a výhodách outletu, konkurenci v oboru či připravovaných akcích společnosti.

Nejprve se podívejme krátce do firemní historie. Kdy vůbec Freeport Excalibur City vznikl a jaké byly jeho prvopočátky?
Freeport oslavil letos v září svoje 3. narozeniny. Osobně jsem začátky nezažila, protože jsem nastoupila zhruba před 7 měsíci, ale z doslechu vím, že to byl opravdový boom. Zvědaví zákazníci přijížděli z druhého konce republiky. Mnoho z nich se opakovaně vrací. Proč ne? Vždyť výhodné nákupy mohou spojit s příjemnou návštěvou místních vinných sklípků.

Proč zrovna Znojmo? Byly pro to nějaké speciální důvody?
Outletová centra jsou obvykle budována mimo centra měst. Do outletových center nejezdí lidé na běžné nákupy, ale na výlet s rodinou nebo přáteli za výhodnými nákupy a společnými zážitky. Důležitější, než samotné Znojmo, byla blízkost unikátního pohádkového městečka Excalibur City a frekventovaný hraniční přechod mezi Českou republikou a Rakouskem.

Váš podnik patří k mezinárodnímu koncernu Freeport plc. Ve kterých zemích má tento koncern zastoupení?
Freeport plc provozuje outletové centrum v Portugalsku (největší v Evropě), Švédsku a v první polovině příštího roku se chystá otevření centra ve Francii.

Freeport Excalibur City je prvním outletovým centrem u nás a patří mezi největší nákupní centra svého druhu ve střední Evropě. Jen pro představu, na jaké ploše „operujete“?
Zákazníci si mohou vybrat z 200 světových značek v 55ti obchodech na obchodní ploše zhruba 22.400 čtverečních metrů. Kromě toho se mohou občerstvit v 6 kavárnách a restauracích nebo využít služeb kadeřnického salónu.

Co vše je v tomto komplexu k vidění?

Najdete u nás velký výběr sportovního a oblečení pro volný čas nejoblíbenějších světových značek: Nike, Adidas, Puma, Reebok, O´Neill, Helly Hansen, Russell Athletic, Diesel, Levi’s Dockers, Lee Cooper, Gear, Pepe Jeans, aj. Dámskou módu zastupují např. značky Mango, Mexx, OP Profashion, La Boutique de Claudette, Claire.dk, Sinéquanone.

Zákazníci, kteří si skutečně potrpí na velmi vysokou úroveň mohou koupit na Freeportu modely známých světových značek a návrhářů: Jean Paul Gaultier, Moschino, Giorgio Armani, Calvin Klein, Dolce & Gabbana, Alberta Ferretti, Narciso Rodriguez, Jerem, Cerruti, Hooper‘s London, Valentino a další. Zde bych však upozornila na to, že výhodný nákup se slevou 70 % nemusí být vždy levný, protože původní ceny tohoto luxusního zboží se pohybují v několika tisících až desetitisících korun. Ve Freeportu si můžete pořídit také vybavení do domácnosti např. od značek Rosenthal, Versace, Thomas, Preciosa, Möve Frottana.

Plánujete v budoucnu vybudování dalších Freeportů či outletových center jinde v ČR?
O dalším Freeportu v České republice momentálně neuvažujeme.

Když už je zmínka o outletu, můžete stručně vysvětlit, co toto, pro některé možná neznámé slůvko, znamená?
Outlet to je značková móda za nejnižší ceny. Kvalitní značkové zboží zde nakoupíte za cenu nižší minimálně o 30%, což je nejnižší garantovaná sleva. Většinou se slevy pohybují kolem 50 %, ale narazíte i na 70 % slevy. Módní návrháři se předhánějí v tvorbě nových kolekcí, které přijdou do prodeje dříve, než se všechen stávající sortiment vůbec dostane do maloobchodu nebo se stihne vyprodat. Právě zboží z nadprodukce nebo, modely které uvolnily místo nově přicházející kolekci, tvoří hlavní část nabídky outletu. Pokud máte konfekční velikost, můžete ve Freeportu naopak narazit na opravdový hit nastávající sezóny, který do normálních obchodů ještě vůbec nedorazil. Jedná se o vzorky z výstav, módních přehlídek, vzorkových síní...

Outlet, to jsou především oblečení, boty, kosmetika, šperky. Proč právě tento sortiment? Proč ne třeba elektronika, spotřebiče?
Vámi uvedený sortiment doplním pro úplnost o vybavení pro pro domácnosti – dekorace, sklo, keramika, nádobí, kuchyňské vybavení, svítidla, aj. U tohoto tradičního zboží si obchodníci mohou dovolit vyšší slevy, je to obvyklý sortiment ve všech outletech a jednoduše se přepravuje, což souvisí s polohou outletů. Nicméně to neznamená, že neuvažujeme o otevření nového obchodu s elektronikou, nebo jiným pro outlet méně typickým, ale zákazníky velmi poptávaným sortimentem.

Vzhledem ke škále produktů se domnívám, že outlet vyhledávají spíše ženy. Nebo se mýlím? Jaký je vůbec typický „outletový“ zákazník?
Zákazníci, kteří chápou princip outletu, vědí, že si za svůj rozpočet mohou pořídit dvounásobné množství skutečně kvalitního a prestižního značkového zboží. U luxusních značek jako Moshino, Alberta Ferretti, Calvin Klein, Trussardi, Cerruti apod. bývá úspora dokonce vyšší než 50 %, což bezpečně vynahradí náklady na cestu.

Osobně se domnívám, že outlet je nákupní centrum jako stvořené pro muže. Muži se rychleji rozhodují, nemusí obejít dalších 5 oblíbených obchodů, aby se přesvědčili, že právě teď našli to pravé. Při výběru dbají více na značku než ženy (OMD Snapshot 2005), ale především u nás mohou najednou pořídit šatník na celou sezónu nebo vánoční dárky pro celou rodinu a za daleko nižší cenu. A mají na dalšího čtvrt roku vystaráno. Navíc výletem za nákupy potěší svoje manželky nebo přítelkyně, které určitě ocení, že si za cenu jednoho svetříku pořídí celý sladěný komplet. Pokud máte možnost přijet v průběhu pracovního týdne, pracujete například na směny, máte jistotu, že se nebudete tlačit v davu nakupujících nebo čekat ve frontě u pokladny.

Oblíbili si slevy více Češi nebo více zákazníků přijíždí z nedalekého Rakouska?
Více než polovina zákazníků přijíždí z Rakouska. Máme nejen výhodu outletu, ale také otevírací doby. V neděli nebo o státních svátcích jsou v Rakousku všechny obchody zavřeny.

V čem má outletové centrum výhodu před běžnými obchodními centry?
Základní rozdíl spočívá v nákupní motivaci zákazníků. Do běžného obchodního centra míří většina zákazníků s představou, že koupí konkrétní věc např. módní fialové tričko, které sedne k těm olivovým kalhotám, které si koupili před týdnem...

Do outletových center jezdí zákazníci za výhodnou koupí. Chtějí doplnit svůj zimní šatník a vydají se „na výlet“ za velkými nákupy do vzdálenějšího obchodu, protože ví, že se jim to finančně vyplatí. Za cenu „supermaketové módy“ nakoupí na Freeportu značkovou módu s jistotou, že nikde jinde nekoupí levněji. V outletu najdou pohromadě různé značky od dostupných tzv. masových po luxusní, které se v běžných obchodních centrech vůbec neprodávají. Tyto značky lze obvykle koupit pouze v prestižních obchodech na hlavních obchodních třídách velkých měst.

Možná proto stále více obchodníků předělávají své prodejny na outlety, navíc má být v březnu 2008 otevřeno nové outletové centrum v Praze. Jak se díváte na konkurenci? V čem se lišíte, co je Vaší výhodou oproti ostatním?
Konkurenci lze vždy vnímat pozitivně i negativně. Konkurence nutí obchodníky pracovat efektivněji, prodávat co nejlepší sortiment zboží za nižší ceny a to je to, co očekávají zákazníci od outletu. My jsme na konkurenci zvyklí, jak jsem se zmínila v úvodu, více než polovina zákazníků do Freeportu přijíždí z Rakouska, kde působí několik outletů, kterým se daří různě. Je zde jeden opravdu silný konkurent.

S tím velice úzce souvisí i propagace a marketing. Co Freeport a reklama?
Reklama je pro Freeport samozřejmě nezbytná. Naše situace je trošku komplikovanější v tom, že komunikujeme s českými i rakouským zákazníky, jejichž preference a potřeby se v mnoha ohledech liší. Reklamní kampaň v České Republice i v Rakousku právě probíhá. Inzerujeme v nejčtenějších denících a populárních life style magazínech. Od listopadu bude kampaň posílena o spoty na rádiích a billboardy.

Vaším mottem je „garance nejnižší ceny“. Můžete ve stručnosti vysvětlit, o co jde?
Freeport garantuje svým zákazníkům nejnižší cenu značkové módy. Najde-li zákazník stejné zboží, které koupil na Freeportu Excalibur City, za nižší cenu v jiném obchodě v České republice nebo v Rakousku, vrátíme mu rozdíl v ceně. Garance platí měsíc ode dne nákupu a nevztahuje se na speciální nabídky, výprodeje a nákupy na internetu.

Vaše společnost byla v minulosti často spojována se znojemským hokejovým klubem. Pokračuje tato spolupráce i v současnosti, nebo už skončila? A co sponzoring a jiné sporty?
Spolupráce nyní probíhá na bázi vzájemné propagace.

Za pár týdnů začínají Vánoce a s nimi i rostoucí nákupní horečka. Připravujete se speciálně na zvýšený počet návštěvníků? Máte přichystány pro návštěvníky nějaké vánoční akce?
Od začátku listopadu zažijete na Freeportu legománii. Od výstavy modelů postavených z nejnovějších stavebnic LEGO, přes společnou stavbu hrádku Excalibur, závody ve stavění z lega pro děti, po soutěž o 10 velkých LEGO stavebnic v hodnotě kolem 5 tis. Kč. Myslíte, že jinde pořídíte lepší dárek pro Vaše ratolesti výhodněji?

Co Freeport a budoucnost? Připravujete nějakou zajímavou novinku pro své návštěvníky?
Do Vánoc se chystáme otevřít minimálně 3 nové obchody s velmi poptávaným sortimentem zboží, který na Freeportu zatím chyběl. Začátkem příštího roku spustíme nové webové stránky, na kterých zákazníci najdou mnohem více informací o aktuálních nabídkách, cenách, značkách, sortimentu, zábavných akcích, atd.

Děkujeme za rozhovor
Lukáš Buřík, Finance.cz

Dita StaňkováDita Staňková vystudovala fakultu Ekonomicko správní na Masarykově Univerzitě, obor Ekonomika a management, obchodní podnikání. Nejprve působila v pozici asistentky prodeje a marketingu, později jako produktová manažerka a vedoucí marketingu. V současnosti působí jako marketing manager ve společnosti Freeport Leisure Czech Republic, kde má na starosti řízení propagačních aktivit centra v ČR a Rakousku a řízení smluvních vztahů s externími dodavateli a spolupracovníky. Mezi její záliby patří móda, sport, kultura a cestování.

Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW