Projekty v oblasti cestovního ruchu dosud zpracovávalo ministerstvo. Nyní je budou hodnotit kraje, které mohou lépe posoudit, jaký dopad pro rozvoj regionu dané projekty mají. "Tato koncepční změna výrazně posílí úlohu regionů v procesu rozhodování o poskytnutí finanční prostředků z fondů EU i státního rozpočtu," uvedl Gandalovič.
Přesun větších kompetencí na regiony vítá předseda Asociace krajů Evžen Tošenovský. "Cestovní ruch stojí na regionálních základech a není možné jej rozvíjet z centra, bez znalosti místních specifik," poznamenal. Pozitivně změny hodnotí také viceprezident Asociace cestovních kanceláří Viliam Sivek, podle kterého se tím zlepší infrastruktura v regionech. "Bez odpovídající infrastruktury není ani sebeluxusnější rekreační zařízení turisticky atraktivní," dodal. Podporu změnám vyjádřil i prezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Ladislav Havel, uvedla Víšková.
Státní program podpory cestovního ruchu končí se závěrem letošního roku. Od roku 2007 jeho úlohu převezmou regionální operační programy, které jsou financovány z fondů EU. "Většina této agendy i předěleného objemu peněz tedy přejde na kraje," poznamenala mluvčí MMR.
Ministerstvo se bude soustředit na tvorbu celonárodní koncepce a informačního systému pro podporu cestovního ruchu. "Zároveň se budeme více podílet na propagaci naší země v zahraničí a na podpoře kongresové turistiky v ČR," uvedl Gandalovič.
Dílčí organizační změny čekají také odbor regionální politiky a legislativně-správní odbor. "V konečném důsledku se sníží počty vedoucích pozic na MMR a zlepší se práce uvedených sekcí," podotkla Víšková. Pracovníci, jejichž pozice byla zrušena, získají nabídku odpovídajících míst v jiných útvarech ministerstva. Na tato opatření naváže personální audit, kterým projde celé ministerstvo.
"Prostřednictvím těchto organizačních změn zvýšíme transparentnost a efektivitu práce ministerstva, zlepšíme řízení celé agendy i její kontrolu," uvedl ministr. Navazujícím krokem bude zlepšení servisu pro regiony ze strany MMR i agentury CzechTourism. Půjde například o poskytování větší podpory privátnímu sektoru při prezentaci v zahraničí, dodal ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška.