Zejména větším firmám bude záloha vázat velké finanční prostředky, uvádí se v prohlášení profesního sdružení Česmad Bohemia. Pokud má dopravní firma například 200 aut, tak zaplatí zálohu 310.000 korun, obávají se představitelé Česmadu. Například v sousedním Rakousku se za jednotku vybírá manipulační poplatek asi 140 korun (pět eur). Řešením může být podle dopravců stanovení maximální částky kauce, například 10.000 korun.
MD nabízí dopravcům jiné řešení. Čeští dopravci mají podle něj dvě možnosti. Mýtné si předplatit, tzv. systém PrePay, nebo uzavřít s provozovatelem smlouvu o následné platbě, tedy PostPay. Rozdíl je stejný jako mezi předplacenými kartami do mobilních telefonů a smluvním tarifem.
V případě systému PrePay je záloha nutná. Pokud dopravce zvolí systém PostPay, nebude muset zálohu za jednotku vůbec platit. "Pokud to bude smlouva o odložené splatnosti na základě bankovní záruky, tak tam ta kauce nebude," uvedl Hanzelka. To se týká podle Hanzelky většiny velkých dopravců. Záloha jim tak nebude vázat žádný kapitál. Velikost bankovní záruky, tzn. kolik bude muset přepravní firma mít na účtu peněz, však Hanzelka neupřesnil.
Dopravcům také vadí absence prováděcí vyhlášky a všeobecných smluvních podmínek k systému elektronického mýtného. To jim komplikuje jednání se zákazníky o cenách na příští rok. Proto chtějí vyzvat české i zahraniční autodopravce, aby se do systému mýta prozatím neregistrovali a počkali do vyřešení celé záležitosti. "Konkrétní smluvní podmínky budou hotovy v nejbližších dnech a MD je zveřejní na internetovém serveru www.premid.cz," řekl k tomu Hanzelka.
Výši zálohy určuje právě prováděcí vyhláška, která je nyní na legislativní radě vlády. Ve sbírce zákonů by měla vyjít do konce listopadu. Výše zálohy se již podle Hanzelky nezmění. Záloha podle něj odpovídá výrobním nákladům jednotky a je určena hlavně transitním dopravcům. "Je tu obava, aby s tím (jednotkou Premid) neujížděli nenávratně pryč," řekl Hanzelka.
Zvláštní jednotku Premid potřebují i provozovatelé, kteří jsou od platby mýta osvobozeni. Například hasiči, armáda nebo policie. Ti však zálohu platit nemusejí.
Autodopravci také vyslovily podezření, že MD zakoupilo příliš drahé jednotky. V Rakousku, kde se používá stejný systém výběru mýta, stála jednotka podle dostupných informací v přepočtu asi 750 korun. Podle MD je česká jednotka modernější, a proto i dražší.
Mýtné se podle plánů MD i společnosti Kapsch, která systém buduje, začne vybírat od 1. ledna 2007. Celý systém stojí kolem 22 miliard korun a od roku 2008 by měl do státního rozpočtu přinést až osm miliard korun ročně.