Vozy se budou v továrně od podzimu 2007 nejprve montovat z dovezených dílů. V roce 2009 by měla být postavena svařovna, lakovna a začít by měla i výroba nového automobilu vyvinutého přímo pro ruský trh. Celková investice Volkswagenu dosáhne 400 milionů eur (asi 11 miliard Kč), což je pro zahraničního výrobce automobilů rekordní částka. Rozhovory o vstupu koncernu do Ruska trvaly několik let.
Položení základního kamene se dnes v průmyslové zóně nedaleko místního letiště zúčastnili za stranu investora předseda představenstva koncernu Volkswagen Bernd Pischetsrieder i předseda představenstva Škoda Auto Detlef Wittig. Ruskou stranu zastupoval ministr hospodářského rozvoje German Gref a guvernér kalužské oblasti Anatolij Artamonov.
Pro oblast továrna znamená především nová pracovní místa, kterých by mělo údajně být 3000 až 3500. Kalugu si lidé z Volkswagenu vybrali mimo jiné pro její kvalifikovanou pracovní sílu, ale i daňové úlevy slíbené místní administrativou. Volkswagen nyní vyjednává s ruskými dodavateli; v plánu je, aby mezi 60 a 70 procenty dílů pocházelo z Ruska.
Škoda si od nové továrny slibuje především zvýšení prodeje svých vozů v Rusku, ale také jejich zlevnění, možná až o 15 procent. Ruská administrativa totiž slíbila uvalit na dovážené díly pouze tříprocentní clo. Při dovozu celého vozu je přitom clo 25 procent.
V továrně mají kromě octavií vznikat i Škoda Fabia a Superb, nové "speciálně ruské" auto, ale také několik typů značky Volkswagen: Polo, Passat a Touareg. Zástupci koncernu Volkswagen zmiňují, že by rádi ovládli pět procent ruského trhu s automobily.
Svá auta už přímo v Rusku kompletují či vyrábějí také například francouzský Renault či americký Ford, diskuse se vedou i o dalších světových automobilkách.