Volkswagen staví v Rusku závod, kde se budou montovat i škodovky

28.10.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Grabcevo (Kalužská oblast) 28. října (zpravodaj ČTK Jakub Dospiva) - Až 115.000 automobilů by mělo po dokončení opouštět každý rok bránu první ruské továrny koncernu Volkswagen. Základní kámen závodu dnes u obce Grabcevo v Kalužské oblasti položili představitelé koncernu se zástupci ruských úřadů. Prvním hotovým autem by měla být Škoda Octavia.

Vozy se budou v továrně od podzimu 2007 nejprve montovat z dovezených dílů. V roce 2009 by měla být postavena svařovna, lakovna a začít by měla i výroba nového automobilu vyvinutého přímo pro ruský trh. Celková investice Volkswagenu dosáhne 400 milionů eur (asi 11 miliard Kč), což je pro zahraničního výrobce automobilů rekordní částka. Rozhovory o vstupu koncernu do Ruska trvaly několik let.

Položení základního kamene se dnes v průmyslové zóně nedaleko místního letiště zúčastnili za stranu investora předseda představenstva koncernu Volkswagen Bernd Pischetsrieder i předseda představenstva Škoda Auto Detlef Wittig. Ruskou stranu zastupoval ministr hospodářského rozvoje German Gref a guvernér kalužské oblasti Anatolij Artamonov.

Pro oblast továrna znamená především nová pracovní místa, kterých by mělo údajně být 3000 až 3500. Kalugu si lidé z Volkswagenu vybrali mimo jiné pro její kvalifikovanou pracovní sílu, ale i daňové úlevy slíbené místní administrativou. Volkswagen nyní vyjednává s ruskými dodavateli; v plánu je, aby mezi 60 a 70 procenty dílů pocházelo z Ruska.

Škoda si od nové továrny slibuje především zvýšení prodeje svých vozů v Rusku, ale také jejich zlevnění, možná až o 15 procent. Ruská administrativa totiž slíbila uvalit na dovážené díly pouze tříprocentní clo. Při dovozu celého vozu je přitom clo 25 procent.

V továrně mají kromě octavií vznikat i Škoda Fabia a Superb, nové "speciálně ruské" auto, ale také několik typů značky Volkswagen: Polo, Passat a Touareg. Zástupci koncernu Volkswagen zmiňují, že by rádi ovládli pět procent ruského trhu s automobily.

Svá auta už přímo v Rusku kompletují či vyrábějí také například francouzský Renault či americký Ford, diskuse se vedou i o dalších světových automobilkách.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK