Česká pojišťovna se zhruba 2,3 milionu pojistných smluv zvýší pro příští rok základní sazby povinného ručení o několik procent, ale většina řidičů díky bonusům na pojistce v průměru o několik desítek až stovek korun ušetří. Také u pojišťovny Kooperativa zaplatí přes 80 procent motoristů v roce 2007 o několik desítek až stovek korun méně, řekl mluvčí Kooperativy Marek Vích.
Největší pojišťovny nadále rozlišují klienty jen na základě kubatury vozu a počtu nehod, ostatní pojišťovny vesměs přidávají další kritéria, jimiž jsou hlavně bydliště vlastníka vozu, jeho věk a stáří vozidla nebo také způsob splácení. Provést srovnání mezi pojišťovnami je tak nyní velmi obtížné. Trh je nyní tak konkurenční, že sazby pojišťoven se celkově nemohou příliš lišit, shodují se odborníci.
Podobně jako ČP a Kooperativa stanovila sazby pojistného i ČSOB Pojišťovna, která navíc rozšíří okruh klientů, jež považuje za méně rizikové, a tak jim poskytuje slevy na pojistném. K dosavadním 37 zvýhodněným okresům, pro něž platí sleva deset procent, přibudou okresy Hradec Králové, Jihlava a Sokolov. Pražané u této pojišťovny opět zaplatí dvacetiprocentní přirážku k základní sazbě.
Základní sazby pojistného ČPP pro nové klienty v obcích či městech do 10.000 obyvatel zlevní až o deset procent, naopak u klientů z velkých měst pojistky o několik procent zdraží.
UNIQA zlevnila pro rok 2007 o pět procent pojistku pro řidiče starší 54 let. Pojišťovna stanovila podle ředitele Marka Venuty nižší ceny pojistek pro starší řidiče podle Venuty proto, že prý vykazují méně škod než mladší majitelé vozidel. "Sazby platí neomezeně, reagovat budeme podle vývoje škod," uvedl.
ČP naopak rozlišování řidičů, která poukazují na jejich věk nebo bydliště, odmítá jako neobjektivní. "Proč by měl řidič z většího města, který svůj vůz používá pouze k víkendovým cestám na chalupu, platit výrazně více než člověk, který do města dojíždí každý den za prací z menší obce," namítl vrchní ředitel pojištění motorových vozidel ČP Petr Kůt.
Vývoj škod, který je základem pro výpočet sazeb, se podle pojišťoven neustále zvyšuje. Důvodem jsou jak stále dokonalejší a dražší vozidla a jejich náhradní díly, tak vyšší příjmy obyvatelstva, ze kterých se pak vypočítává renta a ušlý zisk, upozornila mluvčí ČP Dagmar Koutská. Nových řidičů, kteří se objevují na silnici s nulovým bonusem, a tedy i dražším povinným ručením, je ale prý málo.
Celkem počet smluv na povinné ručení, tedy pojištění odpovědnosti za provoz vozidla, nyní činí téměř 5,52 milionu korun. Povinné smluvní pojištění odpovědnosti za provoz vozidla provozuje po demonopolizaci systému sedmým rokem devět pojišťoven.