Na začátku našeho rozhovoru nám prozraďte, čím se společnost Eletronic Arts zabývá a na jaké činnosti se specializuje.
Společnost Electronic Arts se zabývá elektronickým herním průmyslem. V současné době jde o firmu, která má největší podíl na trhu počítačových a konzolových her. Portfolio produktů pokrývá všechny skupiny hráčů od milovníků sportovních a závodních her, přes bojové a válečné hry až po ty určené těm nejmenším.
Jaké byly vaše začátky podnikání?
Společnost EA Czech Republic začala působit na našem trhu v říjnu 2003. A byly to začátky s velkým Z.
O jaký typ počítačových her mají lidé v současnosti největší zájem?
Český národ je plný sportovců a to se promítá i do popularity her. Jednoznačně u nás vedou sportovní hry jako je FIFA (fotbal) a NHL (hokej). Nesmím však zapomenout na naši herní sérii, která je v herní branži doslova fenomén – „životní“ simulátor The Sims.
Jak dlouho vlastně vývoj a výroba počítačové hry probíhá? Jaké jsou náklady na vývoj kvalitní počítačové hry? A kde berete náměty na nové hry?
Vývoj her je poměrně složitá záležitost a nelze obecně říct, jak dlouho vývoj probíhá a kolik stojí. Na vývoji jedné hry pracují celé vývojové týmy, které čítají někdy i stovku lidí. Jak hledat úspěšné náměty je samozřejmě velmi citlivé know how, ale ta paleta témat je hodně pestrá, počínaje sportovními hrami, kde je to jasné a konče např. naprosto originálními nápady Willa Wrighta, který stojí např. za fenoménem The Sims nebo napjatě očekávanou, dokončovanou hrou Spore.
Počítačové hry jsou velice náročné na hardware. Spolupracujete při vývoji her s výrobci hardwaru, například grafických karet? A jakým způsobem tato spolupráce probíhá?
Nemohu říci, že přímo my v České republice takto s někým spolupracujeme. Přesně tohle je ale důležitý bod, se kterým se musí každý vývojový tým vypořádat. Není těžké vymyslet a navrhnout hru, která bude vypadat naprosto úžasně, ale žádný běžný hráč na ni nebude mít dostatečně kvalitní hardware. Právě tady se ukazuje schopnost jednotlivých týmů, jak dokáží využít průměrný hardwarový potenciál.
Je na trhu počítačových her silná konkurence?
Tak jako v každém tržním segmentu, který se jeví jako rentabilní, je i zde tvrdá konkurence.
V prosinci roku 2004 koupila Eletronic Arts 19,9 procent akcií společnosti Ubisoft, jednoho ze svých největších konkurentů. V loňském roce vedení Ubisoftu dokonce uvažovalo, že vám svou společnost prodá. Jaká je situace mezi Eletronic Arts a společností Ubisoft nyní?
Velice dobrá.
Jaké slevy či výhody vašim zákazníkům nabízíte? Jaké jsou vaše konkurenční výhody? Jsou ceny vašich výrobků srovnatelné s konkurencí?
Důvod, proč lidi naše hry kupují a proč jsou naše hry nejprodávanější na trhu, je samozřejmě v kvalitě výrobků. V tržním prostředí bychom si nemohli dlouhodobě udržovat naše postavení jen tím, že bychom zákazníkům poskytovali ke špatnému produktu nějakou přidanou hodnotu. Ale mimořádné akce jsou samozřejmě součástí každého marketingu a my pro naše zákazníky v předvánočním období připravujeme např. speciální edici, kdy ke koupi hry The Sims 2 dostanou zákaznící jako dárek i nejnovější datadisk Mazlíčci.
Často se můžeme setkat s názorem, že akční počítačové hry mohou v dětech vyvolat násilí. Myslíte na to při tvorbě nových her?
Všechny naše hry podléhají velmi důkladnému hodnocení obsahu a podle něj je každá hra označena příslušným PEGI ratingem. PEGI (Pan European Gaming Information) je evropský systém hodnocení elektronického obsahu s konkrétním určením druhu „závadnosti“ a doporučené věkové kategorie (v USA funguje na podobném principu ESRB). Electronic Arts se na dodržování zejména tohoto doporučení velmi soustředí. Je pro nás klíčové, že se správná hra dostane do rukou správného spotřebitele.
Jaké jsou nové trendy na trhu počítačových her? A jakým způsobem se podle vás budou počítačové hry v příštích letech vyvíjet? Jaké hry budou lidé hrát za pět či deset let?
Aktuální trend v ČR, který ale např. v USA nebo v Japonsku funguje už několik let, je hraní her na herních konzolích. Zejména konzole nové generace (tzv. next-gen) přinašejí lidem naprosto jiný zážitek, než jaký mohli dříve vyzkoušet. Myslím, že během několika let let přestane lidi uspokojovat pouze pasivní hraní her a budou chtít i při hraní cítit, že jim hra přináší i něco víc, než jen zábavu. Virtuální realita, která před pár lety neslavila příliš velký úspěch, se může v poněkud jiné formě vrátit ke slovu. V o něco bližší budoucnosti vidím proměnu hraní ve sport. Např. v Jižní Korei či v Japonsku už dnes vidíme e-sportovce, kteří se živí stejně jako třeba u nás profesionální fotbalisté. A tento trend pomalu nastupuje i u nás.
Máte v plánu nabídku vašich výrobků a služeb v nejbližší době rozšířit?
V naší nabídce je spousta her, které po určitém časovém období vycházejí opakovaně v nových verzích. Kolem tohoto jádra se točí další hry, které vycházejí a po určitém čase na trhu jsou staženy. Co se týče nabízených služeb, tak bych je rozdělil na dvě části – první jsou herní služby, kdy EA poskytuje všem hráčům především herní servery, kde se mohou potkávat s ostatními hráči a hrát spolu či proti sobě hry od EA. Druhou částí je pak péče o zákazníky – v ČR plně funguje technická podpora pro všechny zákazníky, kteří si legálně pořídili hru a mají s ní jakékoliv problémy.
Fenoménem poslední doby jsou on-line hry, jako je například Counter - strike. Orientuje Electronic Arts tímto směrem více i svou produktovou nabídku?
Naprosto souhlasím. Online hra a vůbec hra více hráčů najednou je čím dál populárnější. V EA jsme si toho vědomi a proto poskytujeme hráčům ony zmiňované servery, kde mohou zdarma hrát online. Samozřejmě i my máme produkt, který by se způsobem hraní a zaměřením dal srovnat s Counter-Strikem. Tou hrou je Battlefield 2142. Když budu mluvit obecně, tak se dá říct, že 80 % her podporuje online multiplayer – tzn. všechny hry, kde to systém hraní dovoluje.
Základem úspěšné firmy jsou kvalifikovaní a spokojení zaměstnanci. Odkud a podle jakých kritérií si vaše budoucí zaměstnance vybíráte a jaké pracovní podmínky jim po přijetí nabízíte?
Jistě chápete, že pracovní podmínky jsou interní informace. Na druhou stranu ale můžu odtajnit heslo, kterým se naše společnost řídí – smart and clever. Zaměstnance si tedy vybíráme podle toho, zda dokáží svou práci dělat tak, aby se výsledek co nejvíce blížil danému sloganu. Berte tuto odpověď samozřejmě s nadsázkou.
Jakými způsoby propagace se snažíte vaši firmu zviditelnit?
Když se řekne EA, zasvěcenému člověku se vybaví hry. Když se řekne hra, každému člověku se vybaví zábava. Náš záměr je překlenout střední část a dosáhnout stavu, kdy lidé budou mít s EA automaticky spojenou zábavu. A tohle je otázka správného marketingu. V současné době se v duchu našich nejpopulárnějších her dostáváme i do podvědomí sportovních fanoušků tím, že se objevujeme v místech, kde se hraje reálný fotbal či hokej.
Počítačové hry však nehrají jen malé děti. Jaká je tedy vaše hlavní cílová skupina či jinak, jaký je dnes vlastně průměrný věk typického počítačového hráče?
Lidé, kteří u nás kdysi začínali hrát počítačové hry v době, kdy se u nás tato zábava teprve rozvíjela, jsou dnes ve středním věku. Jsme si toho vědomi a nesoustředíme se jen na úzkou skupinu lidí. Ale podle průzkumů lze samozřejmě vysledovat Gaussovu křivku, která vrcholí ve věkovém rozmezí 15-25 let..
Stále častěji se můžeme setkat s lokalizací počítačových her do češtiny. Kolik taková lokalizace stojí a vyplatí se vám vůbec?
Lokalizace je nesmírně silný nástroj. Myslím, že v tomto případě za mne promluví čísla – hra NHL 07, která je kompletně v češtině, obsahuje český komentář a českou Extraligu se prodává o stovky procent lépe, než její předchůdce NHL 06.
Co počítačové hry a pirátství. Máte vyčíslenu výši škody, který vám tento fenomén každoročně způsobí? A jakým způsobem se proti ní bráníte?
Bohužel pirátství je ve střední a východní Evropě velmi časté. Škody, které pirátství způsobuje, se vyčísluji těžko, protože jde o nekontrolovaný jev. Nicméně jistá bezpečnostní opatření fungují. Jde jednak o ochranu CD/DVD proti kopírování a pak třeba o ověřování pravosti sériových klíčů přes internet.
Existují už i profesionální hráči počítačových her, stejně jako existuje mistrovství světa v počítačových hrách. Sponzorujete nějaké profesionální hráče či týmy, a hrají se na těchto soutěžích i vámi vyrobené a nabízené hry?
To, o čem mluvíte, jsou spíše takové olympijské hry – World Cyber Games a Electronic Sports World Cup. Ale právě v těchto dnech jsme na začátku tzv. FIFA Interactvive World Cup (FIWC), což je oficiální Mistrovství světa ve hře FIFA. Stejně tak funguje NHL Global Championship ve hře NHL. V rámci ČR funguje i Mistrovství ČR v počítačových hrách. Finále posledního ročníku proběhlo před několika dny na veletrhu Invex. Hrálo se na našich hrách FIFA 06, NHL 06, Need For Speed Most Wanted a Battlefield 2.
Na závěr nám prozraďte vaše plány rozvoje firmy pro nejbližší roky.
V ČR se budeme rozvíjet hned ve dvou rovinách, protože v Praze je zároveň sídlo celého CEE regionu (Central & Eastern Europe). To znamené, že pro příští finanční rok očekáváme personální navýšení jak v CEE části, tak i v EA Czech Republic.
Děkujeme za rozhovor
Vladimír Šindelka, Finance.cz
Boris Tománek je Marketing Manager Central Europe společnosti Electronic Arts už třetím rokem. Vystudoval mezinárodní obchod na VŠE v Praze. Po skončení studií pracoval v reklamě a marketingu. V letech 1995-2003 pracoval ve společnosti Philips, z toho tři roky ve středo-východoevropské centrále ve Vídni.