Julius Meinl za prodej obchodů inkasoval 911 mil. Kč

03.11.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 3. listopadu (ČTK) - Společnost Julius Meinl, která se nyní jmenuje Omega Retail, za loňský prodej bezmála 60 svých obchodů společnosti Ahold inkasovala zhruba 911 milionů korun. ČTK informaci získala z loňské výroční zprávy firmy Omega Retail, která byla založena do Sbírky listin. Vedení Julius Meinl již dříve loňský odchod z ČR zdůvodnilo silným konkurenčním bojem velkých nadnárodních obchodních řetězců na tuzemském trhu. Ahold nyní v Česku provozuje 297 supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova.

Společnost Julius Meinl byla v posledních letech v Česku ztrátová. Například v roce 2005 její prodělek činil 321 milionů Kč a o rok dříve 363 milionů Kč. Na konci loňského roku obnášela neuhrazená ztráta společnosti bezmála dvě miliardy Kč při základním kapitálu 1,09 miliardy Kč. Společnosti Julius Meinl loni kvůli prodeji svých obchodů výrazně klesly tržby z 5,12 miliardy Kč v roce 2004 na zhruba tři miliardy Kč.

Julius Meinl byl první zahraničním obchodním řetězcem, který kvůli tvrdé konkurenci opustil český trh. Následoval jej francouzský Carrefour, který svých 11 hypermarketů letos prodal společnosti Tesco Stores ČR. Z ČR odešla také německá společnost Edeka, o jejíž supermarkety se podělilo Tesco (27 převzatých supermarketů Edeka) a společnost Pramen CZ (11 supermarketů Edeka). Například za 11 hypermarketů Carrefour má společnost Tesco zaplatit necelé čtyři miliardy korun.

Deseti největším obchodním řetězcům v loňském roce podle odhadů společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly tržby o 11 miliard na 226 miliard korun. První místo na žebříčku největších obchodníků patřilo s tržbami 37,5 miliardy korun stejně jako v roce 2004 velkoobchodnímu řetězci Makro Cash&Carry. Na druhé příčce loni poprvé skončila skupina Schwarz ČR (37 miliard Kč), která provozuje hypermarkety Kaufland a diskonty Lidl. Schwarz loni předběhla do té doby druhý maloobchodní řetězec Ahold (36 miliard korun).

Podle odborníků z Česka odejdou další velcí hráči. "Tržní podíly (obchodních řetězců) jsou stále hodně rozdrobené. Očekáváme, že se počet největších obchodních řetězců během následujících pěti či sedmi let sníží na polovinu," upozornil analytik Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research. Obchodní řetězce dosud své podíly na tuzemském trhu zvyšovaly pomocí stavby nových prodejen, teď ale podle Skály přišel čas jejich fúzí.

Pozici v Česku v posledních letech ztrácejí supermarketové řetězce, které z trhu vytlačují dravé diskontní prodejny a hypermarkety. Supermarkety mají na celkovém obratu 50 největších obchodníků zhruba 17procentní podíl a diskontní prodejny, které expanzi v ČR zahájily později, již za nimi zaostávají pouze o jedno procento. Podíl hypermarketů činí 41 procent.

Obchodní řetězce budou i příští rok pokračovat v expanzi na tuzemském trhu, který podle odborníků již začíná být nasycen. Obchodníci se proto více zaměří na menší města, kde konkurence v oblasti maloobchodu není ještě tak velká. V Česku nyní funguje zhruba 1300 hypermarketů, supermarketů a diskontních prodejen a v roce 2007 by obchodní řetězce měly otevřít desítky nových prodejen. Rozšiřování obchodní sítě bude ale pomalejší než v uplynulých letech.

Obchodníci by podle odborníků brzy mohli zamířit i do obcí s méně než 5000 obyvateli. Velká města jsou totiž obsazená a příliš šancí pro další rozšiřování obchodní sítě neposkytují. "Prostor pro mezinárodní obchodní řetězce zůstává v obcích pod 5000 obyvatel. Nyní je v Česku zhruba 1300 prodejen velkých řetězců, pouze 20 jich ale připadá na tuto kategorií obcí, ve které přitom žije přibližně 37 procent českého obyvatelstva," podotkl Skála.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK