Vedení společnosti Tesco si je vědomo toho, že zaměstnanci jsou pro firmu klíčoví, protože právě oni stojí za jejím rozvojem a úspěchy. Proto se Tesco snaží pro zaměstnance vytvořit motivující pracovní prostředí a neustále reflektovat jejich přání a požadavky.
V pondělí 6. listopadu 2006 zveřejnily odborové organizace při společnosti Tesco Stores ČR a. s. informace o tom, že Tesco zaměstnává všechny pracovníky na částečný pracovní úvazek (od 6 do 7,5 hodiny denně), což prý vede k nízkým platům. „Toto tvrzení odmítáme,“ uvádí Radka Pekelská, ředitelka lidských zdrojů společnosti Tesco Stores ČR a. s., a dodává: „85 procent zaměstnanců pracuje v průměru 7,5 a více hodin denně. Navíc jsme nedávno zavedli pevnou měsíční mzdu. Toto opatření našim pracovníkům zajišťuje stabilní měsíční příjem i v obdobích s menší pracovní vytížeností.“
V tiskové zprávě Koordinačního výboru odborových organizací při Tesco Stores ČR a. s. se mimo jiné uvádí, že Tesco kvalifikované zaměstnance nahrazuje agenturními pracovníky. „S tímto názorem nemohu souhlasit. Agenturní práci se snažíme minimalizovat, avšak v určitých obdobích, jako jsou například Vánoce, je pro maloobchodní provoz nezbytná. I s využitím agentur během rušných období představuje agenturní práce přibližně jen pět procent z celkového počtu odpracovaných hodin,“ upřesňuje Radka Pekelská.
Jednání s odbory se konají pravidelně
„V zásadě musím nesouhlasit s tvrzením pana Předinského o existenci problému v komunikaci s vedením Tesco Stores ČR a. s. Se zástupci odborových organizací, ve kterých jsou sdružena 3,5 procenta našich zaměstnanců, vedeme pravidelný dialog,“ říká Radka Pekelská. Za posledních dvanáct měsíců se kromě zavedené komunikace se zástupci odborů na lokální úrovni na provozovnách konalo také 10 setkání na centrální úrovni s vedením společnosti. Pan Předinský, zástupce odborových organizací při Tesco Stores ČR a. s., se zúčastnil pouze 3 jednání z celkových 10. Posledního jednání, které se konalo 1. 11. 2006, se vůbec nezúčastnil.
Zástupci odborových organizací jsou pravidelně informováni o hospodářských výsledcích společnosti Tesco Stores ČR a. s. a o mzdách a pracovních podmínkách zaměstnanců. „Tyto informace byly vždy poskytovány s ohledem na dosud respektovanou loajalitu a důvěryhodnost zástupců odborů,“ informuje Radka Pekelská.
Tato důvěryhodnost byla včera narušena zveřejněním informace o výši mzdy provozních zaměstnanců, která byla interpretována zavádějícím způsobem a nebyla úplná. „Zveřejňování jakýchkoli informací o mzdách považujeme za hrubé porušení zásad sjednaných v platné kolektivní smlouvě. Navíc není zveřejněná výše mzdy úplná. Zaměstnanci k základní mzdě nad rámec zákona dostávají příplatky za soboty a neděle. Ty vzhledem k jejich průměrné základní mzdě představují navýšení téměř o 27 procent. Dále jim dle zákona náleží příplatky za práci v noci a ve ztíženém pracovním prostředí a stoprocentní zvýhodnění za práci ve svátek,“ upřesňuje Radka Pekelská.
Jednání s odbory budou pokračovat i v budoucnu
„V letošním roce přibyly do sítě obchodů Tesco rovněž prodejny zakoupené od společnosti Edeka CS a prodejny firmy Carrefour. Naším úkolem bylo integrovat tyto prodejny a jejich zaměstnance do sítě Tesco,“ informuje Radka Pekelská. V rámci integrace probíhalo kolektivní vyjednávání se zástupci odborů integrovaných řetězců s cílem sjednotit systém odměňování zaměstnanců. „Na jednání s odborovými organizacemi, které se konalo minulý týden, jsme se domluvili, že s ohledem na končící platnost kolektivní smlouvy vytvoříme pracovní skupinu ze zástupců zaměstnavatele a odborů, která bude v období od března 2007 připravovat novou kolektivní smlouvu a mzdový předpis,“ dodává Radka Pekelská.
Tesco nabízí široké spektrum zaměstnaneckých výhod
„Naši zaměstnanci jsou pro nás klíčoví a jsme si vědomi toho, že právě díky nim se naší společnosti daří. Proto věnujeme maximální pozornost zaměstnaneckým benefitům a péči o naše pracovníky, a to nejen v průběhu vánočního období, ale i v průběhu celého roku,“ říká Radka Pekelská. „Minimálně jednou ročně, a to vždy k prvnímu červenci, zvyšujeme základní mzdy našim zaměstnancům. Vždy dbáme na to, aby zvýšení mzdy bylo nad rámec inflace, a došlo tak k reálnému příjmu zaměstnance,“ informuje Radka Pekelská.
Tesco svým zaměstnancům rovněž poskytuje nadstandardní sociální výhody, např.:
zajištění dotovaného stravování a příspěvek na stravování zaměstnanců
rekondiční volno – až 5 dní placeného volna navíc ročně
věrnostní odměny až do výše 4800 Kč ročně
příspěvky na dětskou rekreaci
penzijní připojištění
nákupy v obchodech Tesco se slevou
pracovní uniformy a příspěvky na jejich údržbu aj.
Tesco také nabízí možnost kariérního růstu. Pracovníci, kteří mají chuť a potenciál vykonávat vyšší pozice, si mohou ve spolupráci se svými nadřízenými připravit plány osobního rozvoje, které jim pomohou získat znalosti a dovednosti potřebné pro kariérní postup. Právě za rozvojové programy pro zaměstnance získalo Tesco ocenění Personální projekt roku 2005. Není to však jediné ocenění, které Tesco v oblasti péče o zaměstnance získalo. Zatím posledním oceněním je Personální projekt roku 2006 za Linku ochrany zájmů, jejímž prostřednictvím mohou zaměstnanci otevřeně a při zaručení anonymity upozornit na jakékoli záležitosti, které považují za neetické či nezákonné.
Komunikace se zaměstnanci má v Tescu stálé místo
Aby bylo možné pro zaměstnance vytvořit odpovídající pracovní podmínky, zjišťuje Tesco dvakrát ročně spokojenost zaměstnanců prostřednictvím celofiremní ankety "Náš názor". Na základě této ankety potom Tesco připravuje akční plán s cílem zvýšit spokojenost zaměstnanců ve firmě. Plán zahrnuje vše – od zlepšení pracovního prostředí, přes zaměstnanecké benefity, způsob komunikace, informovanost zaměstnanců až po motivační program. Tesco rovněž pořádá pravidelná zaměstnanecká fóra, pořádá každodenní neformální diskuse se zaměstnanci apod.