Pane řediteli, především děkujeme za pozvání k tomuto rozhovoru. Konica Minolta byla pro mě jako fotografa vždycky symbolem, proto musím začít trochu osobně. V lednu letošního roku jste opustili trh fototechniky. Co japonský management vedlo k tomuto klíčovému rozhodnutí? Vždyť tento trh nepochybně výrazně poroste.
Celosvětová digitalizace vedla k výraznému a rychlému poklesu tradičních výrobních technologií. Držet krok se současnou érou digitálních fotoaparátů se ukázalo jako velmi obtížné. Probíhající změny v našem odvětví způsobily pokles profitability, a proto bylo nezbytné provést výraznou reformu naší organizační struktury, abychom zajistili další úspěšný růst Konica Minolta Holding.
Bylo ukončení aktivit v této oblasti bolestivé i pro Evropu a Českou republiku? Kolik lidí muselo holding opustit a kolika vašich zaměstnanců se to dotklo v Česku?
V celosvětovém měřítku se počet zaměstnanců snížil ze současných 33 000 o 3 700. V České republice se rozhodnutí dotklo 21 zaměstnanců, kterým bylo nabídnuto odstupné.
Nevyskytují se problémy se servisem, se zárukou a dalšími službami, které musíte bývalým zákazníkům garantovat?
Vše je pečlivě zorganizováno. Servis fotoaparátů a příslušenství převzala od 1. dubna 2006 společnost SONY Czech s.r.o.
Značka Konica Minolta patří ve fototechnice minulosti. Podívejme se ale ještě více do historie. Připomeňte prosím našim čtenářům důležité okamžiky z historie firmy celosvětově i z historie domácí pobočky.
Minolta, která byla založena v roce 1928 v japonské Ósace, se zpočátku zabývala vývojem a výrobou fotoaparátů a později produkty kancelářské techniky. Na československý trh vstoupila v roce 1990, kdy vznikla společnost Minolta, spol. s r.o. V roce 1996 nastal další významný zlom – zařadili jsme do naší nabídky tiskárny Minolta PagePro, které od té doby tvoří významnou složku našeho prodeje. Když se v roce 2000 do koncernu Minolta začlenila značka QMS, posílili jsme pozice v prodeji barevných laserových tiskáren a potěšili jsme trh cenově dostupnými tiskárnami řady Minolta magicolor. Významným mezníkem pro nás byl i rok 2003, ve kterém došlo ke sloučení společností Konica a Minolta.
Možná bude dobré upřesnit organizační strukturu. Část firmy sídlí v Brně, část v Praze a servisní střediska jsou v krajských městech?
V Brně máme centrálu a v Praze jsme otevřeli zastoupení, které sídlí v Holešovicích v paláci Lighthouse. Jinak máme v celé ČR celkem 11 zastoupení, pracuje pro nás 60 obchodních zástupců a 80 technických specialistů. Všichni jsou našimi kmenovými zaměstnanci, protože to pomáhá upevňovat jejich vztah k firmě a zvyšuje to jejich orientaci na zákazníka. A to je u nás to nejdůležitější. Samozřejmě máme také rozsáhlou síť prodejních a servisních partnerů a naše zboží je možné koupit přes všechny distribuční kanály IT.
Řekněte nám, jaká je dnes pozice společnosti Konica Minolta na trhu.
Naše tržní podíly v prodeji barevných a černobílých laserových multifunkčních zařízení jsou nejvyšší na českém trhu, a to s kusovým tržním podílem 42 % u barevných a 24 % u černobílých. V prodeji laserových tiskáren držíme podíl 25 % v barvě. To nás těší nejvíc, protože právě v tomto typu tiskových zařízení vidíme budoucnost celého oboru. A samozřejmě se chceme v budoucnosti nejvíce orientovat nejen na nabídku strojů, ale také služeb. Náš jedinečný koncept služeb 4e, se kterým právě přicházíme, je toho důkazem.
Po opuštění segmentu fotoaparátů se na koncového spotřebitele – teď mám na mysli domácího uživatele – orientujete jen výrobky z řady domácích počítačových tiskáren? Jak významný segment to pro vás je? Vždyť přece konkurence je vysoká, což ostatně potvrdil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže při povolování fúze Konici a Minolty.
Ano, konkurence je vysoká. Ale protože provádíme vlastní vývoj všech technologických celků, vhodných jak pro laserové tiskárny, tak multifunkční zařízení, můžeme nabídnout profesionální technologie jak podnikům, tak středním a menším firmám, případně koncovým uživatelům. Další naší výhodou v České republice je fakt, že umíme využívat všech prodejních cest a tím zpřístupnit naše produkty a služby všem potenciálním zákazníkům.
Jaký je aktuální trend u domácích uživatelů? Kupují barevné laserové tiskárny nebo stále převažují superlevné inkoustové nebo obyčejné černobílé laserové?
U laserových černobílých tiskáren trh stagnuje na ročním objemu okolo 92 tisíc kusů, u barevných meziročně roste o cca 20 %. Prodej inkoustových tiskáren se dlouhodobě pomalu propadá. Meziroční propad činí cca 5 %, u barvy až 20 %. Důvody jsou jasné: čím dál tím více uživatelů si uvědomuje, že prodejní cena tiskárny tvoří jen malý zlomek celkové ceny za vlastnictví.
Velkou část nákladů jsou náklady na provoz...
Ano. V dnešní situaci, kdy se ceny laserových tiskáren zásadně snížily, někdy až na úroveň inkoustových, tvoří výrazně větší podíl na těchto nákladech náklady provozní. Je známým faktem, že provozní náklady většiny laserových tiskáren jsou přibližně 50 % provozních nákladů tiskáren inkoustových. V praxi se tedy většině uživatelů vyplatí vybírat spíše laserovou technologii. A uvědomuje si to i čím dál tím více koncových, tedy domácích uživatelů.
Domácí uživatel je pro vás důležitý, ale klíčovým trhem pro vás budou firmy a nabídka nejen samostatných produktů, ale především celých řešení. Jaké vidíte v této oblasti trendy a hlavně perspektivy?
Hlavní trend je bezesporu ten, aby nabízené řešení bylo co možná nejkomplexnější, protože tak může každému klientovi přinést největší užitek. Nemá cenu koupit jeden špičkový stroj, když přesně nevíte, co vlastně potřebujete. A tady je právě místo pro naši analýzu a poradenství, od kterých se potom odvíjí další spolupráce.
Takže tato řešení jsou pro velké superpodniky a pro menší, řekněme do dvaceti zaměstnanců, dvaceti počítačů, několika tiskáren v kanceláři se nehodí?
Optimalizovat se dá každý systém a to je právě podstata naší nabídky. Dokážeme najít takové řešení na míru, které konkrétní firmě pomůže ušetřit tiskové náklady právě podle její velikosti, tiskových potřeb a míry požadovaného komfortu.
Trend posunu od prodeje produktu k prodeji celé služby je zřejmý. Jakou cestou se vydala konkrétně Konica Minolta?
Jak jsem se už zmínil, přicházíme na trh s unikátním konceptem služeb, který se nám i klientům velmi osvědčuje právě proto, že jeho výsledkem je komplexní tiskový systém, postavený na klíč. V praxi obvykle zahajujeme spolupráci s klientem službou eDOC, která spočívá v analýze tiskových potřeb a aktuálního současného tiskového řešení klienta. Potom, když už víme, co klient potřebuje, přichází nabídka dalších služeb, které přesně pokryjí požadavky celé firmy: balíček vybraných služeb na míru eSET, proaktivní on-line servis ePRO a také eCON, služba, která pomáhá kontrolovat a optimalizovat tiskové náklady.
Máte vlastní e-shop, kde dokonce deklarujete dodávku zboží do tří hodin po objednání. Jaký význam tomuto přímému prodejnímu kanálu kladete?
Vlastní e-shop je pro nás příležitostí, jak pomáhat našim zákazníkům nakupovat rychleji a pohodlněji. Dodávka do tří hodin je pouze jedna z výhod, které díky internetu můžeme zákazníkům poskytnout. Další předností tohoto způsobu prodeje je možnost nakupovat dvacet čtyři hodin denně a sedm dní v týdnu, výběr z kompletního sortimentu, podrobné informace a poradenství o produktech či jistota originálního zboží. I v budoucnu chceme využít a rozvíjet potenciál, který internetový obchod v tomto směru nabízí, ovšem vždy v souladu s ostatními prodejními kanály.
Na vašich internetových stránkách se krátce zmiňujete o projektu Clean Planet. Můžete nám o projektu říci více?
Programem Clean Planet dává společnost Konica Minolta v celosvětovém měřítku najevo, že si uvědomuje svoji spoluzodpovědnost za stav životního prostředí. Jsme také jedním z prvních světových výrobců tiskáren, který v takovém rozsahu - Clean Planet program je zaveden už v 20 zemích evropské unie - investuje do komplexního a efektivního systému recyklace svých produktů. Program se zabývá mnoha tématy. Od komplexních systémů pro péči o životní prostředí až po energii a zdroje používané našimi výrobky. Naším cílem je kromě spokojených zákazníků také dobrý stav naší planety. V České republice například může k programu přispět každý, kdo nám pošle použité tiskové kazety, které budou efektivně a nezávadně recyklovány tak, aby byly co nejvíc zachovány vzácné přírodní zdroje. Všechny naše tiskové kazety jsou konstruovány tak, aby bylo možné recyklovat až 99 % jejich součástí. Z plastů jsou vyráběny například skluzavky pro děti nebo patníky, které lemují vozovky. Namísto zatížení přírody se tedy snažíme například udělat radost dětem nebo zvýšit bezpečnost dopravy. Vrácení kazet je navíc rychlé, snadné a zcela zdarma. Snažíme se tak přispívat k většímu ekologickému myšlení lidí – nejen našich vlastních, ale i klientů a občanů vůbec.
Děkuji za rozhovor
Pavel Nesejt, Finance.cz
Ing. Roman Tihelka se narodil 18. června 1964 v Boskovicich. Po maturitě na gymnáziu v Jevíčku absolvoval přípravku na studium v zahraničí. Poté vystudoval Vysokou školu technickou v Lipsku, fakultu polygrafie. Po roční vojenské službě pracoval dva roky v Adamovských strojírnách a po revoluci, v lednu 1991, nastoupil do společnosti Minolta s. r. o. jako vedoucí logistiky. Značce Minolta poté už zůstal věrný. V letech 1993 – 1997 pracoval na pozici ředitele rumunské pobočky společnosti Minolta, v období 1998 – 2001 byl area managerem pro prodej tiskáren ve východní Evropě a v letech 2001 – 2003 byl pověřen pozicí area manager pro Polsko, ČR, Ukrajinu a baltské země. Od roku 2003 je generálním ředitelem společnosti, která dnes nese název Konica Minolta Business Solutions Czech, spol. s r. o. Má 3 syny a mezi jeho zájmy patří především rodina a chalupa.