Dobrý den pane řediteli, na českém trhu povinného ručení je pojišťovna Wüstenrot novým hráčem. Co Vás vedlo k tomuto odvážnému kroku?
Vstup Wüstenrot pojišťovny na trh pojištění odpovědnosti z provozu vozidel vyvolal na Slovensku rozruch mezi širokou veřejností i v odborných kruzích. Odborníci ve Wüstenrot pojišťovně zvolili úplně jiný přístup a výsledkem byl netradičně konstruovaný produkt. Od klasické nabídky se odlišoval v parametrech i ve skladbě. Wüstenrot pojišťovna přišla jako první na trh s pojištěním auta podle výkonu motoru. Jako jediná pojišťovna zvýhodňuje ženy řidičky. Zabodovala i jednoduchostí a přehledností v cenové politice. Tyto naše zkušenosti chceme teď využít i v České republice.
Česká legislativa stanovuje minimální limity pojistného plnění na 35 mil. u škod na zdraví a 18 mil. u škod věcných. Zdá se Vám tato hranice dostatečná?
Samozřejmě, můžou se stát škody, které přesahují zákonem stanovené limity. Proto má klient ve Wüstenrot pojišťovně na výběr 2 úrovně limitů: základní, který odpovídá legislativní a zvýšenou, která znamená 70 milionů za škody na zdraví a 70 milionů za škody na věci.
Ale pojďme blíže k Vaší nabídce. Jak jste se již zmínil, Wüstenrot jako první kategorizuje vozidla nikoliv podle objemu, ale výkonu vozidla. Co je důvodem?
Výkon motoru je z hlediska rizikovosti a bezpečnosti relevantnější kritérium. Vždy když je výkon motoru relativně nízký ve srovnání s objemem motoru, jsme cenově výhodní, přičemž tato auta se najdou ve všech třídách a značkách.
Jako jedna z mála pojišťoven zohledňujete při stanovení ceny pojistného věk klienta. Proč? Bourají snad mladší lidé častěji, tj. mohou za to statistiky nehodovosti?
U mladých mužů do 29 let a mladých žen do 23 let je škodovost nejvyšší.
Další zvýhodněné sazby nabízíte ženám – řidičkám. Předpokládám, že ženy jsou opatrnější, a tedy i v tomto případě je zřejmým důvodem statistika. Nebo jsou i jiné důvody?
Podle našich statistik a ze zkušeností z pojistné praxe nám vychází, že následky škod zapříčiněných ženami jsou ve všeobecnosti menší, zatímco frekvence (četnost) škod je přibližně vyrovnaná. V každém věku je to tak, že ženy mají nižší škodovost než muži. Nejvýraznější je to však v mladším věku, kdy ženy mají sice vyšší škodovost, ta je však pořád nižší než škodovost mladých mužů. Co se týče škodovosti, je u mladých mužů úplně nejhorší.
Někteří z Vašich konkurentů zohledňují místo bydliště, tj. okres, ve kterém klient jezdí. Vy tak nečiníte. V tomto případě snad statistiky nehrají roli?
Bydliště nepovažujeme za důležité kritérium. Dokonce ani mezi samotnými pojišťovnami, které toto kritérium uplatňují, neexistuje shoda, která místa by měla mít vyšší, a která nižší cenu.
Před dvěma lety zaznamenala pojišťovna Wüstenrot s touto poněkud odlišnou skladbou povinného ručení úspěch na Slovensku. Očekáváte podobné ohlasy i v Čechách?
Trhy jsou v obou zemích podobné, očekáváme úspěch i v České republice.
V západních zemích je segmentace daleko propracovanější a cenu pojištění ovlivňuje řada dalších kritérií, třeba i barva vozu. Uvažujete do budoucna o detailnější segmentaci a cenovém zvýhodnění dalších skupin řidičů?
Na Slovensku jsme jako nové kritérium přidali povolání, protože očekáváme, že u některých povolání jsou jejich nositelé zvláště opatrní. Z tohoto důvodu jsme zavedli speciální slevu v průměru 10 %. Jsou to tyto povolání: soudci, prokurátoři, novináři, policisté. Ukáže-li se, že nějaké kritérium je z hlediska rizikovosti důležité, jsme otevření. Samozřejmě při zachovaní principu průhlednosti a jednoduchosti.
Všechny pojišťovny nabízí za bezeškodní průběh bonus, zpravidla 5 % za každý rok bez nehody. Maximální výše bonusu je 35 %, u pojišťovny Triglav dokonce ještě více. Jaké je Vaše maximum?
Ve Wüstenrot pojišťovně je to 55 %, pokud řidič prokáže 7 let bezeškodního průběhu. Je to odměna za bezpečnou jízdu – motivační i výchovní prvek.
Opakem je malus, kdy pojišťovny penalizují řidiče za „nečistou“ jízdu. Je nějaký jednoduchý vzorec, jak vypočítat, zda má řidič nárok na bonus, či bude potrestán malusem? A právě malus často bývá důvodem, proč řidiči přecházejí ke konkurenci. Při změně pojišťovny pak zamlčují jejich nehodovost, čímž se chtějí vyhnout penalizaci. Jak se proti tomuto bráníte? Spolupracujete např. s ostatními pojistiteli?
Sjednává-li klient nové povinné ručení, neuplatňujeme mu při sjednávání pojištění žádné malusy. Když se rozumně zohledňuje faktor škodovosti, potom tím klientům, kteří ji mají nízkou je možné poskytnout lepší ceny. Je to zdravý trend v segmentu povinného ručení. Při změně pojišťovny je potřebné potvrzení o bezeškodním průběhu z předchozí pojišťovny. Je v zájmu klienta, aby tento doklad předložil, protože tím získává nižší cenu. Ve Wüstenrot pojišťovně nadprůměrně zohledňujeme bezeškodní průběh, bonusem až ve výši 10 % ročně. Samozřejmě, pojišťovny ohledně škodovosti spolupracují, je na to vytvořený projekt České kanceláře pojistitelů.
Nedávno přišel v platnost nový silniční zákon a s ním i bodový systém, jehož primárním účelem bylo zvýšit bezpečnost silničního provozu. Ovlivnilo jeho schválení situaci na trhu povinného ručení? Mělo vliv na výši pojistných sazeb?
Tato novela nemá přímý vliv ve vztahu k povinnému ručení, nicméně může mít význam pro posouzení zavinění pojistné události nebo pro posouzení spoluúčasti poškozeného na vzniku pojistné události - např. povinnost svítit během celého dne, telefonování, povinnost autosedaček na všech komunikacích. Pokud si například poškozený cyklista do 18 let nevezme přilbu, spoluzavinil i on vznik škody.
Některé pojišťovny nabízí k povinnému ručení bonus v podobě drobných dárků. Máte i vy pro řidiče, kteří se rozhodnou uzavřít povinné ručení ve vaší pojišťovně, připravenu nějakou pozornost?
S naším pojištěním každý klient bez rozdílu a bez jakéhokoliv příplatku automaticky získává atraktivní balík asistenčních služeb pro nehody a krádež na území ČR a SR od našeho smluvního partnera ELVIA Assistance. Jde o nenahraditelnou pomoc v těch nejhorších situacích. V případě pojistné události klient zavolá, ať už z ČR, nebo SR, na telefonní číslo asistenční společnosti a okamžitě má kontakt s lidmi, kteří pomohou, zařídí, vyřídí, zorganizují.
Pracovníci asistenčních služeb hovoří česky, jsou k dispozici nepřetržitě 365 dní v roce a 24 hodin denně. Asistenční služby – pojištění technické pomoci – se poskytují nejen řidiči vozidla, ale i osobám přepravovaným ve vozidle v době vzniku pojistné události.
Ještě jedna otázka na konec. Při vyslovení názvu Vaší společnosti se mnoha lidem vybaví slogan „Řešení vašeho bydlení“. Myslíte si, že to pro Vás bude výhoda či naopak bude těžké se zbavit tohoto povědomí?
Koncern Wüstenrot je v Čechách známý a to je dobrá východisková pozice. Chceme navázat na známost značky a nabídnout produkty a aktivity, které Wüstenrotu v Čechách doposud chyběly.
Děkujeme za rozhovor
Lukáš Buřík, Finance.cz
Vladimír Belovič je jeden z nejdéle pracujících zaměstnanců skupiny Wüstenrot. V roce 1995 začal pracovat jako externí poradce Wüstenrot stavební spořitelny. Postupně působil na pozicích oblastního vedoucího, supervizora a regionálního ředitele. Před 2 lety byl jmenován ředitelem Úseku obchodu. V současnosti působí jako ředitel Wüstenrot pojišťovny pro Českou republiku.
Online pojištění Allianz Direct
Snadno. Rychle. Online. Allianz Direct - specialista na online pojištění.