Nejedna pojišťovna se v případě povinného ručení rozhodla pro segmentaci majitelů vozidel, resp. pojistníků. Sazby pojistného tak nejsou odvislé pouze od druhu vozidla a jeho kubatury. Roli hraje také stáří vozidla, věk majitele nebo místo jeho bydliště. Proč se některé pojišťovny rozhodly zvýhodnit jednu skupinu řidičů před jinou?
Za všechno může statistika a rizikovost. Každá pojišťovna monitoruje a následně vyhodnocuje počty dopravních nehod u jednotlivých skupin obyvatelstva, v jednotlivých krajích a okresech. Některé pojišťovny tyto údaje promítnou do metodiky výpočtu sazeb, jiné je nechávají bez povšimnutí.
Praha na ručení drahá
Jedním z kritérií, které může výrazně promluvit do výše částky uvedené na složence zaslané pojišťovnou, je bydliště pojistníka. Lidé žijící v malých vesničkách se na rozdíl od obyvatelů tuzemských „velkoměst“ mohou u některých pojišťoven dočkat výrazné slevy na pojistném. Důvodem je již zmíněná rizikovost. Pravděpodobnost nehody v zapadlém městečku, kde celodenní automobilový provoz zajišťuje pekař a pár dalších jedinců je podstatně nižší než například v Praze, kde se tisíce nervózních řidičů snaží mnohdy nešetrným způsobem protlačit kolonami a dopravními zácpami. Které město či kraj je však z pohledu povinného ručení nejrizikovější? A který naopak nejbezpečnější?
Odpověď na tyto otázky může dát tzv. ČP index bezpečnosti. Přestože má ve svém názvu zkratku největšího tuzemského pojistitele, promítá se v něm celý pojistný trh. „ČP Index bezpečnosti vychází nikoliv ze statistik České pojišťovny, ale ze statistiky Policie ČR a zpracovává ji pro nás Centrum dopravních informací. Zahrnuje tedy 100 % motoristů, nikoliv pouze ty, kteří mají smlouvu s jednou pojišťovnou“ vysvětluje Václav Bálek, tiskový mluvčí České pojišťovny.
Bezpeční vítězové a nebezpeční poražení
ČP Index bezpečnosti je výsledkem celkové bilance nehodovosti vztažené v první řadě k počtu obyvatel a k počtu motorových vozidel v každém z měst. Dalšími vstupními údaji výpočtu ČP Indexu pak jsou počty usmrcených, těžce zraněných ze všech nehod a speciálně pak z těch, které se přihodily následkem nepřiměřené rychlosti. Město s nejvyšší hodnotou indexu je označeno jako nejlepší a naopak.
Cílem projektu, do kterého je zahrnuto celkem 13 krajských a 59 bývalých okresních měst, je vyhodnotit nehodovost v jednotlivých českých městech. ČP Index se stanovuje dvakrát ročně. V současné době jsou známy výsledky letošního prvního pololetí a v meziročním srovnání se u mnoha měst změnilo jejich pořadí – k lepšímu i horšímu.
Trojice měst bez ztráty kytičky
Žebříček krajských měst vede po prvních šesti měsících letošního roku Plzeň, která své postavení postupně vylepšuje několik let. Za ní se umístily Hradec Králové a dále Brno. Na chvostu žebříčku stále zůstává Praha a propadla se tam také dříve vcelku úspěšná města Ústí nad Labem a České Budějovice.
Tabulka: Krajská města dle indexu bezpečnosti
Pořadí 06/2006 (06/2005) | Krajské město | ČP Index |
---|---|---|
1. (4.) | Plzeň | 956,63 |
2. (13.) | Hradec Králové | 728,42 |
3. (8.) | Brno | 693,83 |
4. (10.) | Olomouc | 671,68 |
5. (7.) | Ostrava | 598,85 |
6. (1.) | Jihlava | 554,06 |
7. (12.) | Zlín | 523,99 |
8. (2.) | Liberec | 442,73 |
9. (3.) | Karlovy Vary | 368,12 |
10. (9.) | Pardubice | 352,72 |
11. (11.) | Praha | 342,27 |
12. (5.) | České Budějovice | 295,69 |
13. (6.) | Ústí nad Labem | 276,06 |
2. (13.) | Hradec Králové | 728,42 |
Zdroj: Česká pojišťovna
V kategorii okresních měst nastala velmi potěšitelná situace, neboť zde zůstala tři města bez záznamu v oblasti nehod s usmrcením nebo těžkým zraněním. Jsou to Litoměřice, Rakovník a Tachov. Proto jim byla přidělena náhradní hodnota ČP Indexu 9999,99. Skokanem pololetí, tj. největším zlepšení v meziročním srovnání, se stal Tachov, který postoupil o 55 míst v žebříčku. Naopak největší propad zaznamenaly Havlíčkův Brod, Vyškov a Louny.
Tabulka: Okresní města dle indexu bezpečnosti
Pořadí 06/2006 (06/2005) | Okresní město | ČP Index |
---|---|---|
1. - 3. (47.) | Litoměřice | 9999,99 |
1. - 3. (1. - 5.) | Rakovník | 9999,99 |
1. - 3. (56.) | Tachov | 9999,99 |
4. (55.) | Česká Lípa | 3883,00 |
5. (42.) | Trutnov | 3123,9 |
... | ||
55. (17.) | Ústí nad Orlicí | 250,12 |
56. (11.) | Vyškov | 247,32 |
57. (45.) | Děčín | 207,28 |
58. (41.) | Kutná Hora | 140,73 |
59. (54.) | Náchod | 111,56 |
Zdroj: Česká pojišťovna
Statisíce a bezpečnostní prvky pro skokany
Motivace pro města a jejich co nejlepší umístění na konci letošního roku je zřejmá. Česká pojišťovna totiž před prázdninami vyhlásila soutěž „Skokan roku“. Tři města, jedno krajské a dvě okresní, která si meziročně v žebříčku dle hodnot ČP Indexu bezpečnosti nejvíce polepší, se mohou těšit na hodnotné ceny od České pojišťovny. Odměnou je nejen statisícový finanční příspěvek, ale také dopravně bezpečnostní prvky dle vlastního výběru, jako například dopravní značení, zpomalovací retardéry, radary či další prvky podporující bezpečnost všech účastníků provozu.
Závěrem
Segmentace má mezi samotnými pojišťovnami své zastánce i odpůrce. Na jedné straně vyšší rizikovost určité oblasti zvyšuje pravděpodobnost nehody, což je pro pojišťovny jasným signálem pro rozdílnost sazeb. Každý komerční subjekt se snaží riziko zaimplementovat do své strategie, pojišťovny v tomto nejsou výjimkou. A to nejen u povinného ručení. Majitel domku stojícího v záplavové oblasti nebo vedle přistávací dráhy také musí počítat s vyššími sazbami, chce-li pojistit svou nemovitost proti povodni, resp. pádu letadla. Na straně druhé by mělo být důležitější, jak a ne kde řidiči jezdí.
Online pojištění Allianz Direct
Snadno. Rychle. Online. Allianz Direct - specialista na online pojištění.