Sazby daně z příjmů právnických osob na světě dlouhodobě klesají. Důvodem je silná konkurence mezi zeměmi, které se snaží přilákat nové investory. Tyto závěry vyplývají z pravidelné výroční analýzy, kterou po celém světě provádí společnost KPMG.
Během uplynulých 14 let u 86 zkoumaných zemí klesla sazba daně z příjmů právnických osob z 38 % na 27,1 %. Snižování způsobila především sílící globalizace a zvyšující se konkurence. „Firmy mají možnost vybrat si tu nejlepší lokalitu a nejlepší podmínky pro své podnikání. Země, které chtějí nalákat nové investory a zvýšit tím i počet nových pracovních míst na svém trhu, tak musejí podnikatelům nabídnout zřejmou výhodu,“ vysvětluje Jan Žůrek, partner společnosti KPMG Česká republika.
V roce 1993, kdy byl průzkum KPMG proveden poprvé, dosahovala průměrná sazby státu EU15 úctyhodných 38 %. V současné době se tato sazba (už počítaná za 25 členů) snížila na 25,8 %. Nejnižší sazby mají právě nově vstoupivší státy, a to 18,9 %. Přesto nejrazantnější snížení provedlo Irsko. Ze 40 % v roce 1993 klesla sazba na současných 12,5 %. Zajímavá čísla se uvádí též u Německa. Sice nám 38,4 % může připadat jako docela vysoká sazba, uvědomte si však, že v roce 1993 odváděly německé firmy neuvěřitelných 59,7 %.
Obrázek: Nejvyšší daňové sazby EU v roce 2006
Zdroj: KPMG
V zemích OECD je průměrná sazba daně z příjmů právnických osob 28,1 %. To je o 8,7 % méně než byl průměr v roce 1993. V rámci OECD má v současnosti nejvyšší sazbu Japonsko, a to 40,7 %. Na druhém místě se 40 % se umístily Spojené státy. Ty v roce 1986 snížily sazbu daně z 50 na 39 %.
Pokles sazeb začal už v polovině osmdesátých let ve Velké Británii za vlády Margaret Thatcherové. Tento krok se ukázal jako pozitivní. Zářným příkladem nám může posloužit již zmiňované Irsko. Ekonomika tohoto ostrovního státu rostla v devadesátých letech minulého století až o 12 % ročně a přitahovala značné zahraniční investice. V roce 1973 HDP Irska dosahoval pouze 60% evropského průměru. V letošním roce to již bylo 110 %.
Nízké daňové sazby lákají v dlouhodobém horizontu do země více investorů, ovšem v krátkém a střednědobém období jsou nutná opatření, která dopad nízkých daňových sazeb vykompenzují. Většinou bývají nedostatečné příjmy do státního rozpočtu nahrazeny dalšími daňovými příjmy, většinou zvýšením spotřebních daní.
Otázkou je také, zda se v případě, kdy jeden stát bude ve snižování následovat stát konkurenční, neztratí výhodnost toho kroku. Proto je pro každou ekonomiku důležité vytvářet pro investory všeobecně výhodné, nejenom ekonomické prostředí. Kvalitní legislativa spojená s vymahatelností práva, moderní infrastruktura či vzdělanost obyvatelstva jsou jenom některé faktory, které při rozhodování hrají velkou roli.
Vývoj sazeb daně z příjmů právnických osob v ČR | ||
---|---|---|
Rok | Sazba | |
2006 | 24 % | |
2005 | 26 % | |
2004 | 28 % | |
2003 | 31 % | |
2002 | 31 % | |
2001 | 31 % | |
2000 | 31 % | |
1999 | 35 % |