Airbus odstartoval projekt nového letadla A350

04.12.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Paříž 4. prosince (ČTK) - Evropský výrobce letadel Airbus oficiálně odstartoval projekt zbrusu nového dopravního letadla Airbus A350 XWB. Nový stroj má od roku 2013 konkurovat úspěšnému letadlu nové generace Dreamliner 787 amerického Boeingu a zlepšit pozici firmy, která se letos dostala do velkých potíží kvůli odkladu dodávek obřího letounu A380.

Generální ředitel Airbusu Louis Gallois na tiskové konferenci uvedl, že možnosti financování nového projektu za deset miliard eur jsou stále otevřené. Hlavní část projektu bude financována hotovostními toky, úsporami z plánovaného snižování nákladů a vnějšími partnery firmy. Gallois také řekl, že Airbus by se mohl o další peníze ucházet na finančním trhu vydáním nových akcií.

Zda bude firma usilovat o garantované úvěry od evropských vlád, stejně jako u předchozích projektů, podle Galloise ještě rozhodnuto nebylo. Kvůli vládní podpoře vývoji nových letadel Airbus si na země Evropské unie stěžují Spojené státy u Světové obchodní organizace (WTO). Francouzská vláda již vyjádřila ochotu poskytnout garance a zúčastnit se navýšení kapitálu.

V pátek plán A350 schválila správní rada společnosti EADS, která je mateřskou firmou Airbusu. Toto rozhodnutí provázely spory mezi akcionáři, kteří se stále úplně nedohodli na způsobu financování nového letadla.

EADS ani Airbus zatím nevypracovaly přesný harmonogram projektu. Není tak ani jisté, zda se širokotrupý úsporný letoun s dalekým doletem bude nakonec skutečně vyrábět. Gallois uvedl, že vlády a odborové organizace bude firma o rozhodnutích ohledně rozmístění prací na projektu informovat počátkem příštího roku.

Gallois ujistil, že finanční situace Airbusu je dobrá. "Prozatím máme velmi silnou hotovostní pozici," řekl. Největší finanční nároky si projekt podle něho vyžádá v letech 2010 až 2013.

Nové letadlo by podle předběžných plánů mělo přijít na trh v roce 2013, pět let poté, co začnou létat boeingy 787. Ty si nyní letecké společnosti houfně objednávají, aby v době vysokých cen pohonných hmot využily jejich úsporných charakteristik.

Airbus se v posledních letech zaměřil na prestižní projekt A380, jemuž věnoval většinu svých finančních zdrojů. Zanedbal však klíčový sektor středně velkých letadel, kde jej nyní Boeing těžce poráží. Projekt A380 se přitom kvůli vleklým technickým problémům stal příčinou letošní krize, která si vynutila změny v nejvyšším vedení EADS i Airbusu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK