K podobnému kroku přistoupil v polovině listopadu i konkurenční T-Mobile. Operátoři tak reagovali na kritiku Sdružení obrany spotřebitelů, které jim hrozilo podáním žalob.
"Vracení záruk bude provedeno postupně, a to přednostně formou přeplatku ve faktuře nebo vrácením na účet zákazníka. Na žádost zákazníka však bude možné použít i jinou formu vrácení. Zákazníci budou informováni předem v příloze jejich účtů," doplnil Žabka.
Výše záloh u Telefóniky odpovídala jednomu měsíčnímu paušálu a pohybovala se tak od zhruba 300 do téměř 3700 korun. Firma je vracela až po ukončení smlouvy, tedy v některých případech až po několika letech. T-Mobile vybíral od tarifních klientů 500 korun. V této praxi chce dál pokračovat u klientů, u kterých hrozí riziko, že nebudou měsíční paušál platit.
Třetí operátor Vodafone vybírá od zákazníků jistinu, která odpovídá maximální částce, kterou hodlají měsíčně provolat nad rámec zaplaceného paušálu. Pokud zákazník platí faktury, firma jistinu po šesti měsících vrátí.
Tarifní programy využívá kolem jedné třetiny z 11,9 milionu tuzemských uživatelů mobilních telefonů. Větší část zákazníků dává přednost předplaceným kartám.