Česmad: S nařízením vlády vzroste nedostatek řidičů o třetinu

05.12.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 5. prosince (ČTK) - Kvůli chystanému nařízení vlády o úpravě pracovní doby a odpočinku zaměstnanců v dopravě může vzrůst nedostatek profesionálních řidičů až o třetinu. Již nyní jich přitom schází 15.000 až 20.000, protože neexistuje učební obor, který by dodával na trh nové pracovní síly. Uvedlo to dnes největší tuzemské sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

Podle mluvčí ministerstva dopravy Marcely Žižkové zkušenosti z jiných členských států Evropské unie nedokazují, že by provedením směrnice docházelo k nedostatku profesionálních řidičů nebo k nárůstu provozu na silnicích.

Chystané nařízení má do české legislativy promítnout směrnici evropského parlamentu z roku 2002. Podle mluvčího Česmadu Martina Felixe zákonodárci "z neznámých důvodů" ve směrnici omezují možnost výkonu práce řidiče-zaměstnance takovým způsobem, že řidič průměrně třetinu pracovní doby nebude moci k řízení vozidla využít.

Českou republiku podle Žižkové opakovaně kritizovala Evropská komise za nedostatečné provedení směrnice, kterou dosud suploval zákon o pracovní době a době odpočinku zaměstnanců s nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobou v dopravě. Směrnice oproti zákonu přinesla několik změn, které bylo nutné do českého právního řádu zapracovat. "Některé změny byly upraveny v jiných právních předpisech, ucelená úprava dosud chyběla," dodala. Dosavadní zákon bude s účinností nového zákoníku práce v lednu 2007 zrušen.

Návrh nařízení podle Česmadu omezuje možnost i přesčasové práce více, než jak umožňuje všem ostatním kategoriím zaměstnanců zákoník práce a nenechává ani možnost kolektivním vyjednáváním uzavřít přijatelnou domluvu mezi zaměstnanci a zaměstnavatelem. "Výsledek je potom nasnadě, zvýší se nedostatek řidičů, sníží se ale jejich výdělky, zvýší se ale provoz na silnicích, protože místo dvou aut budou muset jet auta tři, aby zákazníci dostali stejný objem zboží," dodal.

Řidiči, kteří jsou sami podnikateli v silniční dopravě, podle Felixe paradoxně těmto omezujícím podmínkám nepodléhají. "Takže dalším dopadem je vytvoření nestejných konkurenčních podmínek pro různé dopravce," dodal.

V konkurenční nevýhodě se čeští dopravci ocitnou i vůči firmám z řady evropských zemí, jejichž vlády i přes riziko soudu s Evropskou komisí výše zmíněné směrnice zatím nepromítly do své národní legislativy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK