Orlová chce kolejemi spojit s Ostravou, potřebuje tři miliardy Kč

05.12.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Orlová (Karvinsko) 5. prosince (ČTK) - Radní z Orlově chtějí během několika let zahájit provoz takzvané vlakotramvaje, která po tramvajových tratích i železničních kolejích doveze pasažéry za půl hodiny do centra Ostravy. Hodlají tím vyřešit ojedinělou situaci města s 35.000 obyvateli, do kterého nemohou lidé dojet vlakem. Orlová přitom leží uprostřed kolejové sítě těžební firmy OKD, řekl dnes novinářům místostarosta města Radislav Mojžíšek. Přibližně tři miliardy korun na vybudování trati a nákup vozů chce město získat z dotací Evropské unie.

Nejvýhodnější trasa vede z centa Orlové do staré části města, kde se napojuje na koleje OKD a po nich pokračuje přes Rychvald a Heřmanice až do Ostravy. Tam by vozy mohly využívat fungující tramvajovou síť. "Celá trasa by měla být dlouhá necelých 16 kilometrů, nově by se přitom musely vybudovat jen tři kilometry kolejí," vysvětlil autor studie Filip Lane z poradenské firmy DIPRO, která zpracovala několik variant řešení.

Takzvaná vlakotramvaj vypadá na první pohled jako tramvaj, její technické parametry jí ale umožňují propojit centra dvou měst s využitím železničních kolejí. Podle Českých drah, které se vypracování studie také podílely, by mohly podobné vlakotramvaje díky husté a dnes málo využívané síti kolejí OKD v ostravsko-karvinské aglomeraci propojit v budoucnu i další města regionu, zejména Havířov, Bohumín a Karvinou.

České dráhy (ČD) chtějí zapojit veškerý potenciál k využití kolejové dopravy v Česku. "Uvědomujeme si, že kolejová doprava je přívětivá k životnímu prostředí, i když je v Česku trošku popelkou," řekl Bohumil Pokorný z ČD. Ve vyspělých zemích, jež mají problémy s mohutným rozvojem automobilové dopravy zejména v hustě osídlených aglomeracích, jsou podle něj podobné projekty běžné.

"Ostravsko nabízí obrovské přepravní proudy lidí, které není možné řešit jen automobilovou nebo autobusovou dopravou. Region je ideální pro rozšíření kolejové dopravy," dodal Pokorný.

Podle Mojžíška je technická realizace otázkou dvou nebo tří let, mnohem složitější ale bude získat na projet dostatek peněz. Mohlo by se to ale podařit díky mimořádně vysokým dotacím, které bude Česká republika čerpat z fondů EU v rozpočtovém období 2007 až 2013.

Nyní bude záležet na radních a zastupitelích Moravskoslezského kraje, jestli projekt podpoří a zařadí jej mezi své priority. Kraj již ohlásil podporu vybudování nové tříkilometrové železniční tratě na mošnovské letiště a rovněž má zájem na zkvalitnění kolejové dopravy v okolí Nošovic na Frýdecko-Místecku, kam přichází se svou investicí korejská automobilka Hyundai.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK