"Reportérka Jana Škopková se bez jediného důkazu dopustila bezprecedentní a jednostranné manipulace s realitou a dokonce obvinění naší firmy z korupce," uvedl generální ředitel společnosti Kapsch Karel Feix.
"Výhrady prezentované v tiskové zprávě společnosti Kapsch prověříme a případně přijmeme potřebná opatření," reagoval na dotaz ČTK generální ředitel Novy Petr Dvořák.
Již v pátek Kapsch uvedl, že připravuje žalobu na deník Hospodářské noviny, neboť ten den HN napsaly, že firma a ministerstvo dopravy jednají o zrušení smlouvy na vybudování druhé etapy mýtného systému pro kamiony; obě strany to ale popřely. List si však podle šéfredaktora HN Petra Šimůnka za informacemi v pátečním článku stojí a argumentuje tím, že údaje jsou opřené o svědectví reálných osob a ze dvou zdrojů.
Kapsch dokončil stavbu 167 bran mýtného systému k 27. listopadu a od 1. prosince plánoval spuštění pilotního provozu. Dálnice a rychlostní silnice mělo křižovat několik desítek pokusných vozidel s namontovanou palubní jednotkou. Kapsch tak chtěl prověřit připravenost systému na spuštění do ostrého provozu od 1. ledna 2007.
Ministerstvo dopravy však testování nepovolilo. Největším problémem je podle ministerstva to, že Kapsch postavil mýtné brány jinde, než měl povolení. Firma také nedodala dokumenty prokazující bezchybnou činnost systému a žádosti o umístění dieselových agregátů jako náhradního zdroje napájení mýtných bran.
Případný zkrácený pilotní provoz, ošetření rizik s tím spojených a technické podmínky spuštění systému má řešit druhý dodatek ke smlouvě s Kapschem. O něm nyní obě strany jednají. Dodatek musí být podepsaný do 15. prosince, do kdy má ministr dopravy Aleš Řebíček od vlády mandát k jednání.
Kapsch již deklaroval, že je na pilotní provoz technicky připraven. Podle vyjádření ředitele Kapsch ČR Karla Feixe firma dokáže na zkrácení pilotního projektu přistoupit. Pokud bude možné tuto část spustit do 8. prosince, bude podle něj systém od 1. ledna fungovat.
Výstavba systému měla původně trvat 12 měsíců, tendrem o mýto se však zabýval antimonopolní úřad a výstavba začala až o tři měsíce později.
Mýtné by měly od 1. ledna 2007 platit kamiony nad 12 tun na dálnicích a rychlostních komunikacích. Druhá fáze počítá se zavedením mýta na 1198 km vybraných silnic 1. třídy do poloviny příštího roku. Pro druhou etapu zavedení mýtného na silnicích první třídy ministerstvo dopravy vyzvalo Kapsch k návrhu využití systému GPS namísto mikrovlnného. Řešení by ale mělo vycházet ze smlouvy, kterou stát s Kapschem podepsal.