Ministr dopravy Aleš Řebíček bude o výsledku jednání ve středu informovat vládu. Zároveň kabinetu navrhne, že nechá zpracovat ekonomické studie, které ocení pozemky z hlediska jejich přínosu pro zvýšení privatizační hodnoty společnosti Letiště Praha.
"Studie by měly určit, kam až bychom mohli s cenou jít tak, aby byla investice do pozemků návratná v určitém čase. Zároveň by měly definovat maximální cenu pozemků, která by zvedla hodnotu letiště v případě privatizace nebo dlouhodobého pronájmu natolik, že bychom mohli koupi zdůvodnit jako dobrý obchod, který přinese státu zisk," řekl serveru Řebíček. Pokud vláda tento postup ministra dopravy schválí, studie by měly být hotovy do dvou až třech měsíců.
"S ministerstvem jednáme, rozhodně bych průběh jednání nehodnotil jako nedohodu. Nemáme ale potřebu vyjednávat přes média," řekl investiční ředitel Penty Zdeněk Kubát.
Druhou variantou je, že stát pozemky pro ranvej kupovat nebude a ponechá vyjednávání na partnerovi, který by měl vzejít z plánované privatizace společnosti Letiště Praha. Třetí alternativou je vyvlastnění pozemků, tomuto postupu se ale zřejmě budou chtít obě strany i vzhledem k časové náročnosti vyhnout.
I pro krajní případ vyvlastnění ale ministerstvo uvádí, že lze časovou náročnost kompenzovat dvěma způsoby. První představuje zvýšení kapacity stávajícího dráhového systému zefektivněním jeho provozu, což by mohlo zajistit odbavování letadel bez výrazných omezení zhruba do roku 2014. Druhý znamená výstavbu zkrácené dráhy jako první fáze celého projektu. Tento způsob by zajistil dostatečnou kapacitu letiště odhadem do roku 2020.
Penta vlastní 60 hektarů pozemků u Letiště Praha v místě, kde má být postavena druhá přistávací dráha. Původně chtěla dráhu sama vybudovat, narazila ale na odpor státu. "Pochopili jsme, že dráhu nepostavíme, takže o prodeji pozemků jednáme," uvedl koncem října šéf Penty Marek Dospiva. Pozemky Penta koupila za cenu od 500 korun za metr.