"My jsme připraveni, otázkou zůstává, zda je připravena i Česká republika a její politici," řekl Toplak. Pilotní provoz měl podle smlouvy začít 1. prosince, ministerstvo dopravy však jeho zahájení nepovolilo. Důvodem bylo zejména nelegální posunutí některých mýtných bran. Kapsch s důvody ministerstva nesouhlasí a označuje je za formality. Nyní obě strany jednají o tom, jak situaci právně vyřešit.
Ministr dopravy Aleš Řebíček dnes ČTK řekl, že Kapsch stále nedodal všechny potřebné protokoly k systému. Podle něj ministerstvo nemůže nijak ovlivnit, kdy Kapsch předá všechny potřebné doklady. "Například protokoly o úspěšných testech mohou být označeny za zbytečné papírování, když však smlouva předpokládá jejich existenci, tak mají existovat," řekl Řebíček. "Jak jinak máme poznat, že je systém připraven," dodal. Podle mluvčí MD Marcely Žižkové Kapsch sice v úterý nějaké dokumenty doručil, ale stále to není všechno.
Kapsch chování ministerstva odmítá. "Průběžné předávání potřebných dokumentů ministerstvu z naší strany nikdy nebylo pozastaveno," uvedl Toplak. "To se vztahuje i na tento případ a dle našeho názoru nebylo a není nutno postupovat v této věci obstrukčně," doplnil.
Podle Kapsche bylo přesunuto 31 bran, z toho 20 na žádost Ředitelství silnic a dálnic. O všech změnách bylo prý MD informováno. Podle představitelů Kapsche tak nastala paradoxní situace, kdy stát trestá posunutí bran, které si sám vyžádal. Spolupráci ŘSD potvrdilo. "Ke změně umístění portálů došlo na základě vzájemné dohody," sdělil na dotaz ČTK Matěj Sborový z ŘSD. Doplnil však, že bylo povinností zhotovitele, aby v případě změny polohy staveniště včas ohlásil speciálnímu stavebnímu úřadu MD. Vydání nových ohlášení je nyní v rukou MD, záleží pouze na jeho ochotě, řekl Toplak.
Dohoda o zkrácení pilotního provozu má být součástí nového dodatku ke smlouvě o mýtném mezi státem a Kapschem. Jednání o novém dodatku iniciovalo MD, neboť chce narovnat nevýhodné postavení státu vůči firmě Kapsch. To podle ministerstva vyplývá z prvního dodatku ke smlouvě, který podepsal tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský. Stát se v dodatku zavázal, že převezme veškerou odpovědnost za provizorní řešení systému a navýšil Kapschi dohodnutou odměnu.
Nevýhodnost prvního dodatku pro stát však Kapsch odmítá. Podle Toplaka jde o standardní nástroj a stát díky němu dostane mýtný systém dříve, než předepisovala původní smlouva. Kvůli právním sporům s neúspěšnými účastníky tendru se termín pro výstavbu systému zkrátil z 12 měsíců na devět měsíců. "To pro nás znamená vyšší náklady na výstavbu, první dodatek je jen malá kompenzace," řekl Toplak.
Závazný termín konce jednání o novém dodatku je 15. prosinec, Kapsch by však chtěl mít jasno dříve. "Smluvní partner na straně České republiky vyjednává velice tvrdě," řekl k průběhu jednání s ministerstvem dopravy Toplak.
Podle něj zkrácení pilotního provozu nijak neovlivní ostrý start systému od 1. ledna 2007. Systém je testován neustále již několik měsíců a pilotní provoz je jen formální záležitost, sdělil Toplak. Pokud se však firma s ministerstvem nedohodne, hrozí podle Kapsche obrovské ztráty pro české daňové poplatníky. V případě nespuštění systému Kapsch také nevylučuje právní kroky vůči českému státu za porušení smlouvy.
Kapsch dokončil výstavbu všech 167 bran pro první etapu k 27. listopadu, mýtnou technologií je nyní osazeno 157 bran. Dopravci si již také mohou vyzvedávat palubní jednotky OBU, které jsou nezbytné k řádnému placení mýtného. Na zavádění elektronického mýtného měla během prosince upozorňovat propagační kampaň v médiích, její spuštění však dosud MD nepovolilo.
Elektronické mýtné se má začít na českých dálnicích a rychlostních silnicích od 1. ledna 2007. Toto datum vyplývá ze smlouvy mezi Kapschem a státem a je také závazné podle zákona o pozemních komunikacích. Průměrnou sazbu 4,05 koruny za kilometr budou platit všechna auta s hmotností nad 12 tun.