HN: Řetězce začínají zkoušet etikety na kvalitu masa

07.12.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 7. prosince (ČTK) - Aféry s prodejem zkaženého masa v českých hypermarketech a supermarketech by se už podle dnešních Hospodářských novin nemusely opakovat. Řetězce Makro a Tesco začínají zkoušet speciální etikety, které 'poznají' kvalitu masa. Ty na své výrobky nově lepí podnik Maso Planá ze skupiny Agrofert podnikatele Andreje Babiše, píšou.

Když si zákazník vyberete balíček hovězího, který má černobílou etiketu s čárovým kódem, s jistotou jde o maso bez závad. Pokud je ale nálepka výrazně fialová, nakupující by se masu měli vyhnout. Je pravděpodobně špatné, píšou HN.

"Chceme systém odzkoušet přes zimu, kdy se zboží tolik nekazí, a příští léto ho spustit naplno," řekl HN šéf masokombinátu Emil Kasper. Inspiraci pro pokus, jak vylepšit pokaženou pověst tuzemského masa, našel v zámoří. "V západní Evropě něco podobného už možná také zkoušeli, ale ve středoevropském regionu jde o naprostou novinku," dodal.

Vtip 'chytré etikety' je podle deníku v tom, že je naprogramována na přesné podmínky, které zboží vyžaduje. To znamená například na trvanlivost čtrnáct dní při maximální teplotě pět stupňů. Pokud obchodník dobu 'přetáhne' nebo zapomene maso na slunci, má smůlu. Etiketa zfialoví.

To podle HN postřehne nejen zákazník. Fialovou etiketu nepřečte ani automatická pokladna v prodejně, takže prošlé zboží nemohou prodat obchodníci ani omylem, píšou.

Podmínkou přitom je, aby maso bylo v takzvaném obalu v ochranné atmosféře. Pak se nedá ani přebalit.

Každá speciální etiketa přijde Maso Planá na čtyři koruny. S obchodníky se řezníci předběžně domluvili, že balíček masa v obchodě by kvůli tomu podražil zhruba o korunu padesát. Právě zákazníci ale rozhodnou o tom, do jaké míry se novinka prosadí. "V některých státech USA je to už běžná věc. U nás lidé pořád tvrdí, že jim jde o kvalitu potravin. Tak jsem zvědav, jak budou tlačit na své obchodníky, aby etikety u zboží měli, a jestli si za to nepatrně připlatí," řekl HN Kasper.

Skandály s prodejem zkaženého masa se týkaly například sítí Julius Meinl, který už z Česka odešel, Tesco nebo Ahold, připomínají dnešní Hospodářské noviny.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK