Dráhy zavedou od neděle nový jízdní řád

08.12.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 8. prosince (ČTK) - Na českých železnicích začne od neděle 10. prosince platit nový jízdní řád, který přinese více spojů, ale i zdražení zákaznických a zpátečních jízdenek. Cestující musejí počítat s komplikacemi při cestě regionálními spoji z jednoho kraje do druhého. Novinkou je pravidelné nasazení moderních souprav Pendolino na cesty do zahraničí. Vlaky kategorie SuperCity spojí Prahu s Bratislavou a Vídní.

První spoj SC Pendolino vyrazí na trasu do Prahy v 5:41 hodin z bratislavského hlavního nádraží. Na zpáteční cestu se vydá z Prahy Holešovic v 18:26. Cesta potrvá tři hodiny a 47 minut a cestující za ní zaplatí od 424 do 496 Kč ve 2. třídě. Podle mluvčího Českých drah Aleše Ondrůje zkrátí Pendolino dobu jízdy o 22 minut oproti současným vlakům EuroCity.

Spojení do Vídně budou zajišťovat dvě soupravy Pendolino. Ty vyrazí z Prahy v 8:26 a v 10:26 a z Vídně vyjedou zpět v 13:33, respektive v 15:33. Nejlevnější jízdenka, kterou je možné zakoupit pouze v ČR, stojí 593 korun. Trasu z Prahy do Vídně urazí Pendolino asi za čtyři hodiny. V provozu budou mít dráhy šest souprav Pendolino, sedmá bude v záloze.

Rozdíl mezi cenou jízdy do Bratislavy a do Vídně je dán podle Ondrůje smlouvou mezi ČD a slovenskými železnicemi. Ta zohledňuje nižší kupní sílu obyvatel bývalého Československa.

Zavádění Pendolina do plného provozu provázely technické potíže. Definitivně jejich provoz na českých tratích schválil drážní úřad až v červnu a zpoždění nabraly i zkoušky v Rakousku a na Slovensku. Rakušané navíc trvali na zkušební jízdě Pendolina na úseku od českých hranic do Vídně. Ten se však ocitl v létě pod vodou a prověřování muselo být odloženo.

S novým jízdním řádem měl začít na trase z Prahy do Ostravy jezdit i první soukromý rychlík RT Expres. Ani společnosti RailTrans se však nevyhnuly problémy s osvědčením od drážního úřadu, a expres tak v neděli nevyjede. Lokomotivy Siemens, které měly vlak táhnout, osvědčení zatím neobdržely a zkrachovala i jednání o pronájmu již uznaných lokomotiv od jiných dopravců.

Kdy se RT Expres na trať vypraví, si jednatel společnosti RailTrans Petr Šimral netroufl odhadnout. "Doufáme, že to bude ještě během platnosti nového jízdního řádu ČD," řekl pouze. Podle Šimrala je stále ve hře pronájem starších lokomotiv i nasazení nových strojů Siemens. Ty údajně schválí drážní úřad do 30. června 2007.

Celkově začne od nového jízdního řádu jezdit o 5,5 procenta vlaků více.

ČD sjednotí zákaznické jízdné na všech tratích na 30procentní slevě z běžného jízdného. To znamená, že zákaznické a zpáteční jízdenky pro trasy nad 50 kilometrů podraží zhruba o 12 procent. Například za jízdu z Prahy do Českých Budějovic zaplatí cestující se zákaznickou kartou 143 korun, zatímco nyní je to 126 korun. Plné jízdné zůstává stejné ve výši 204 korun.

Stejné zůstane obyčejné jízdné, nezmění se ani cena síťových jízdenek a kilometrické banky. Majitelé zákaznických karet budou moci také využít nové služby eLiška. V rámci této služby České dráhy nabízejí jízdenky mezi dvěma libovolnými krajskými městy za jednotnou cenu 140 korun. Podmínkou je ovšem to, aby si cestující jízdenku koupil na internetu.

Jízdenka eLiška platí také na vlaky kategorie EuroCity a InterCity a lze s ní cestovat i soupravou Pendolino. Na Pendolino si však cestující musí přikoupit ještě místenku za 86 korun.

Internetový prodej jízdenek dráhy spustily před rokem. Do dnešního dne prodaly tímto způsobem přes 10.000 jízdenek. Výběr byl však dosud omezen na spoje SC Pendolino a některé spoje InterCity a EuroCity. Více než dvě procenta jízdenek na Pendolino se prodají přes internet, řekl Ondrůj. Internetový prodej jízdenek chtějí dráhy dále rozšiřovat.

Zdržení pravděpodobně čeká zákazníky cestující některými regionálními vlaky. Cestující budou muset nově přesedat v Letovicích, Klášterci nad Ohří a v Blatně u Jesenice. Osobní vlaky budou v těchto stanicích končit, zatímco nyní přes krajové hranice přejíždějí. Změny se podle Ondrůje týkají malého počtu vlaků a zanedbatelného množství cestujících. Dopravu mezi regiony totiž z velké části zajišťují rychlíkové spoje, které objednává ministerstvo dopravy. Na šesti regionálních tratích také ČD zcela ukončily provoz, protože si kraje žádné spoje neobjednaly.

Od nového jízdního řádu se ČD poprvé připojí k evropské síti nočních spojů EuroNight. Dráhy zavedou přímé noční spojení z Prahy do německého Wiesbadenu se zastavením na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem a přímou přestupní vazbou na francouzský rychlovlak TGV do Paříže. Na nočních spojích kategorie EuroNight jezdí vlaky, které spojují největší města a hospodářská centra. Vozy mají vysoký komfort a od půlnoci do 6:00 zastavují pouze omezeně.

Po roční přestávce se turisté dočkají opět autovlaku Jadran Expres. Ten začne jezdit v létě z Prahy do Splitu každý den jako pravidelný spoj.

Dráhy chtějí pokračovat v modernizaci infrastruktury, a do roku 2010 by tak měla všechna města v ČR nad 20.000 obyvatel mít rekonstruovaná nádraží. Do modernizace vozového parku chtějí dráhy v roce 2007 investovat asi 2,3 miliardy korun.

Za osm měsíců letošního roku přepravily České dráhy více než 118,1 milionu cestujících. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku to představuje nárůst počtu cestujících o 2,4 milionu. Přesto se každoročně potýkají se ztrátou, jejíž kumulovaná výše je asi 2,1 miliardy korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK