To může být podle Eura jedním z pádných argumentů, proč nakonec ministerstvo dopravy navzdory nedostatkům schválí v příštích dnech firmě Kapsch zahájení pilotního provozu a od ledna i řádného komerčního provozu mýtného systému.
Sám Kapsch podle Eura připouští, že zhruba dvě třetiny dosud investovaných peněz pochází od českých dodavatelů a subdodavatelů, aniž by uváděl konkrétní jména a cifry. Řádově však jde o stamiliony, či spíše už miliardy korun, o jejichž návratnost se domácí podnikatelé nyní strachují. "Pokud vím, všechny smlouvy jsou postaveny tak, že Kapsch za dodávky zaplatí až z výběru mýtného. Kdyby ten projekt kleknul, pro řadu menších firem by to byla doslova katastrofa," citoval týdeník šéfa jedné z dodavatelských společností.
Rakouský Kapsch má pro výstavbu mýtné infrastruktury tři hlavní subdodavatele: AŽD Praha, Telefónica O2 a Cross Zlín. AŽD má na starost výstavbu rámů a budování energetických přípojek, O2 zajišťuje datové připojení a firma Cross Zlín obstarala osazení mýtných bran všemi elektronickými prvky sloužícími k vymáhání mýtného.
Na toto trio jsou pak podle Eura navázáni další dodavatelé, například ocelové rámy pro AŽD dodala Teplotechna Ostrava a firma SOK Třebestovice, což je dceřiná společnost Staveb silnic a železnic. Pražská firma Eltodo zajišťuje jako subdodavatel pro AŽD a Telefóniku O2 povolení k výstavbě mýtných bran a přípojek, a zároveň má obstarávat samotné elektrické a datové přípojky. Vedle toho Kapsch uzavřel přímé kontrakty s pražskými firmami Altron a Carrot Euro, které na brány bez funkčních přípojek dodaly dieselagregáty.
Elektronické mýtné se má začít na českých dálnicích a rychlostních silnicích vybírat od 1. ledna 2007. Toto datum vyplývá ze smlouvy mezi Kapschem a státem, a je také závazné podle zákona o pozemních komunikacích. Od 1. prosince měl Kapsch spustit pilotní provoz mýtného systému. Ministerstvo dopravy však testování nepovolilo. Největším problémem je podle ministerstva to, že Kapsch postavil mýtné brány jinde, než měl povolení.
Případný zkrácený pilotní provoz, ošetření rizik s tím spojených a technické podmínky spuštění systému má řešit druhý dodatek ke smlouvě s Kapschem. O něm nyní obě strany jednají. Dodatek musí být podepsaný do 15. prosince, do kdy má ministr dopravy Aleš Řebíček od vlády mandát k jednání.