MD navrhuje penále za nespuštění mýta 15 milionů Kč denně

13.12.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 13. prosince (ČTK) - Za každý den zpoždění výběru mýtného má společnost Kapsch, který systém v Česku buduje, platit státu 15 milionů korun. Vyplývá to z návrhu druhého dodatku ke smlouvě na mýto, který ministerstvo dopravy (MD) zaslalo firmě Kapsch. Původní smlouva na mýtné přitom stanovila pokutu ve výši pět milionů korun. Za neúměrné považuje Kapsch i navrhované penále za provoz dieselových agregátů. Ve svém dnešním vydání o tom informuje deník Právo. Podle Kapsche je ale tento požadavek nepřijatelný.

Generální ředitel Kapsch Telematic Services Karel Feix podle Práva v úterý náměstkovi ministra dopravy Jiřímu Kubínkovi písemně sdělil, že Kapsch byl připraven se s ministerstvem dohodnout na zvýšení pokuty z pěti na deset milionů korun. Tak výrazný nárůst penále, jaký nyní ministerstvo požaduje, však nelze akceptovat.

"Obrovské zvýšení smluvních pokut se jeví ekonomicky jako zcela neopodstatněné.Zejména s ohledem na veřejně prezentované předpoklady výše výběru mýta. Vždyť denně by se mělo od vozidel o hmotnosti 12 a více tun vybírat ne zpoplatněných 970 kilometrech dálnic a rychlostních silnic kolem šesti až sedmi milionů korun," upozornil Feix.

Podobně neúměrná je podle Feixe i ministerstvem požadovaná úhrada za provoz dieselagregátů. Těmi bude muset být dočasně napájeno přes 100 ze 167 mýtných bran. Vzhledem ke zkrácení termínu výstavby první etapy mýtného z původních dvanácti na devět měsíců k nim totiž dodavatel nestihl získat potřebná povolení pro stálé přípojky elektřiny.

Pokud se přípojky nepodaří dokončit do dvanácti měsíců od zahájení zkušebního provozu, má dodavatel podle MD za každý dieselový agregát platit denně penále ve výši tří milionů korun, napsalo Právo. "Vedlejší efektem tak vysoké pokuty by pravděpodobně bylo zvýšení požadavků vlastníků pozemků na odměny za souhlas s přípojkami," konstatoval Feix.

Elektronické mýtné se má začít na českých dálnicích a rychlostních silnicích vybírat od 1. ledna 2007. Toto datum vyplývá ze smlouvy mezi Kapschem a státem, a je také závazné podle zákona o pozemních komunikacích. Od 1. prosince měl Kapsch spustit pilotní provoz mýtného systému. Ministerstvo dopravy však testování nepovolilo. Největším problémem je podle ministerstva to, že Kapsch postavil mýtné brány jinde, než měl povolení. Kapsch však tvrdí, že brány posunul po dohodě s Ředitelstvím silnic a dálnic a ministerstvo o tom vědělo. Obvinil také MD s obstrukčního jednání. Naopak ministerstvo tvrdí, že stále neobdrželo všechny potřebné protokoly.

Případný zkrácený pilotní provoz, ošetření rizik s tím spojených a technické podmínky spuštění systému má řešit druhý dodatek ke smlouvě s Kapschem. O něm nyní obě strany jednají. Kapsch podle Práva doufá, že ministerstvo jeho připomínky zohlední a dodatek bude do 15. prosince podepsán. V opačném případě by se musel start mýtného odložit.

První dodatek ke smlouvě uzavřel s Kapschem bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský. Dodatek dodatečně finančně motivuje firmu Kapsch k včasnému spuštění systému a převádí zodpovědnost za provizorní provoz na stát. Dodatek byl uzavřen kvůli časovému zpoždění, které způsobily stížnosti neúspěšných uchazečů v tendru o mýto. Nový ministr Aleš Řebíček označil dodatek za nevýhodný pro stát.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK