Mezi letošní vánoční hity se překvapivě zařadil i gramofon

13.12.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 13. prosince (ČTK) - Lidé letos pod vánočním stromečkem sice podle obchodníků opět najdou především moderní elektroniku, jako jsou MP3 a DVD přehrávače, digitální fotoaparáty či LCD televizory, velkým hitem předvánočních nákupů v Česku se ale překvapivě staly i klasické gramofony. Oči dětí pak na Štědrý den rozzáří především nejrůznější interaktivní hračky.

"Vánočním nákupům vévodí elektronika. Zákazníci nakupují hlavně LCD a plazmové televizory, DVD přehrávače a rekordéry, hry a herní konzole, počítače a notebooky. Proti normálu evidujeme až 40procentní nárůst prodeje tohoto zboží," řekla ČTK mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Jana Matoušková.

Podobnou skladbu předvánočních nákupů hlásí také společnost Ahold, která v Česku provozuje supermarkety Albert a hypermarkety Hypernova. "Vánočním hitem se ale v našich prodejnách stal klasický gramofon, který jsme letos do nabídky zařadili. Byl ihned vyprodaný, a to jsme ho měli v zásobě 2000 kusů. Museli jsme proto rychle objednat další gramofony, abychom poptávku uspokojili," řekla ČTK mluvčí společnosti Ahold Kateřina Pecinová.

Nečekaně velký zájem o gramofony značky Elta za 1499 korun Pecinová přičetla tomu, že spousta Čechů má doma i v éře digitálních technologií schovány staré gramodesky, takže jim tento nostalgický vánoční dárek může udělat velkou radost. "Gramofon v hifi sestavách je totiž velmi drahý," podotkla Pecinová.

Tesco na svých internetových stránkách zprovoznilo speciální službu, pomocí které mohou dát lidé svým známým vědět, co by si přáli na Štědrý den najít pod vánočním stromečkem. "Nejžádanějšími dárky jsou mobilní telefony, LCD televizory, DVD přehrávače, počítače, digitální fotoaparáty, domácí kina a videokazety," uvedla Matoušková.

Nákup například výpočetní techniky či mobilních telefonů před vánočními svátky podle Matouškové podporuje i to, že podnikatelé si je mohou odečíst z daní. "Vánoční nákupy tohoto sortimentu podle našich odhadů vyvrcholí v polovině prosince a potrvají až do Štědrého dne. V porovnání s běžným obdobím se prodeje v těchto dnech zvýší až pětinásobně," řekla Matoušková.

Velkým hitem letošních vánočních nákupů jsou podle obchodníků také interaktivní hračky, které při výběru dárků volí velká část rodičů. České děti pod vánočním stromkem najdou například různé robotické hračky a panenky, které umí mluvit i čurat. Z módy ale nevycházejí ani autíčka na dálkové ovládání či společenské hry, které bavily již několik generací Čechů.

"Hodně oblíbená je před vánočními svátky například mikrovlnná trouba pro děti, programovatelný robot Robosapiens či autíčko mercedes na ovládání. Tyto hračky se opravdu dobře prodávají," podotkla Pecinová.

Na internetu letos Češi v předvánočním období nakupují především digitální fotoaparáty, MP3 přehrávače a drobné elektro, jako jsou holicí strojky či žehličky. "Očekáváme také velký zájem o parfémy a hodinky a jako rodinný dárek o LCD televizory," řekl ČTK ředitel internetového obchodu KASA.cz Marin Kasa.

Předseda představenstva internetových obchodů MALL.cz Ondřej Fryc zase upozornil, že Češi letos při výběru vánočních dárků na internetu nakupují také zážitkové dárky, jako jsou například zájezdy. Zákazníci podle něj preferují nejen lyžařské dovolené, ale mnozí také exotické končiny, mezi kterými je nejpopulárnější Dominikánská republika.

Letos české domácnosti za nákupy v předvánočním období zřejmě opět utratí rekordní množství peněz. V pokladnách obchodníků může v závěru roku podle odhadu některých expertů skončit až 250 miliard korun, což by bylo o pět procent více než loni. Vyšší výdaje si domácnosti mohou dovolit díky rostoucím mzdám, nižší nezaměstnanosti a také snadnější dostupnosti spotřebitelských úvěrů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK