TOKIO, 26.října (Reuters) - Společnost Sony <6758.T> ve čtvrtek vykázala čtvrtletní ztrátu kvůli rostoucím nákladům na stahování milionů počítačových baterií z trhu, a ocitla se tak v ostrém kontrastu s prudkým růstem zisku konkurenční firmy Nintendo <7974.OS>.
Sony vykázala hlubokou ztrátu i přesto, že výsledky podpořil slabší jen a vysoké tržby z prodeje plochých televizorů značky Bravia a digitálních fotoaparátů Cyber-shot. Tyto faktory měly podle očekávání posílit také zisky firmy Matsushita Electric Industrial <6752.T>, výrobce elektroniky značky Panasonic, která zveřejní finanční ukazatele v pátek.
Přední výrobci osobních počítačů jako Dell <DELL.O>, Apple Computer <AAPL.O>, Toshiba <6502.T> i sama Sony reklamují až 9,6 milionu počítačových baterií od Sony, které se mohou ve výjimečných případech přehřát a vzplanout [ID:nSCH927257].
Sony minulý týden navíc uvedla, že celoroční ztráta její herní divize se zřejmě prohloubí až na 200 miliard jenů kvůli bezvýrazným prodejům kapesních herních přístrojů PlayStation Portable a snížení zaváděcí ceny konzole PlayStation 3 při uvedení na japonský trh, plánovaném na listopad.
Sony ponechala beze změny odhad prudkého meziročního poklesu zisku a upozornila, že by mohla přitvrdit cenová válka na trhu plochých televizorů.
"Vím, že všechny firmy jako Sharp, Samsung a Panasonic zahájí během nákupní sezony na konci roku totální ofenzivu. Přijmeme nezbytné kroky, abychom na ni odpověděli," řekl finanční ředitel Sony Nobujuki Oneda.
Sony, která soupeří na poli videoher s firmami Nintendo a Microsoft <MSFT.O> a se společnostmi Sharp <6753.T> a Matsushita v oblasti plochých televizorů, vykázala za období od července do září provozní ztrátu celé skupiny ve výši 20,83 miliardy jenů (175 milionů dolarů). Za stejné období loňského roku firma vykázala zisk 74,56 miliardy jenů.
Tržby Sony vzrostly o 8,3 procenta na 1,85 bilionu jenů.
Nintendo mezitím ve čtvrtek oznámila, že její provozní zisk se v prvním fiskálním pololetí více než ztrojnásobil, podpořen především novým herním hitem v podobě kapesního přístroje DS, a současně potvrdila výhled růstu celoročního zisku o 60 procent.
Provozní zisk Nintendo, proslulé herními postavami, jako jsou Mario, Donkey Kong či Pokémon, v období od dubna do září vyskočil na 67,1 miliardy jenů (565 milionů dolarů) z 19,6 miliardy před rokem. Tržby vystřelily o 69 procent na 299 miliard jenů.
((Přeložil: Jan Schmidt; Editoval: Dušan Bučánek; prague.newsroom@reuters.com, Reuters Messaging: jan.schmidt.reuters.com@reuters.net, +420-2-2419-0477))